Hans hemsida stör klädkedjan
Den som går in på urbanoutfitters.se får veta allt om stödaktionerna för Urban Outfitters anställda, eller rättare sagt före detta anställda, i butiken i Stockholm.
Danial Namousi, 26-årig student på Chalmers och frilansande datautvecklare i Göteborg, har erbjudits 3.250 euro, drygt 33.000 kronor, för domännamnet av en amerikansk advokat som företräder Urban Outfitters.
Danial Namousi svarar med att begära 156.000 euro, drygt 1,6 miljoner.
– Jag är inte ute efter pengar för egen del. Pengarna ska gå till personalen i butiken i Stockholm. Det blir 33.000 kronor till var och en, säger han.
Han räknar inte med att få betalt eller med att få några motbud, eftersom har har lagt ut korrespondensen med advokaten Michael Silbert på internet.
”De behandlar människor som skit”
– Urban Outfitters behandlar människor som skit. Det är moraliskt fel att de anställda inte ska få känna att de arbetar direkt för någon utan sättas i ett annat bolag, tycker han.
Han inregistrerade domännamnet urbanoutfitters.se på sommaren 2006. Hans dåvarande flickvän tyckte om kläderna och brukade åka till London och handla. Det var anledningen.
På hösten 2006 öppnade butiken i Stockholm. Då skrev han till Urban Outfitters. Han talade om att han äger namnet och frågade vad bolaget ville att han skulle göra.
Han fick inget svar. Då länkade han på eget bevåg alla besökare till Urban Outfitters engelska hemsida.
Tio gånger fler besökare
Tills i lördags, dagen efter att nyheten om att de anställda antingen fick gå över till ett bemanningsföretag eller bli uppsagda, hade kommit ut. Då upptäckte han att antalet besökare på urbanoutfitters.se hade tiodubblats.
Han undersökte varför. På så sätt fick han höra talas om nyheten. Han bestämde sig för att besökarna på urbanoutfitters.se skulle få veta vad som hände i Stockholm. Samtidigt startade han ett diskussionsforum på Twitter.
– Jag vill att folk ska använda det sociala mediet för att diskutera och jag uppmanade Urban Outfitters presstaleskvinna Marianne Bäärnhielm att skriva inlägg och bemöta kritiken, berättar han.
Enligt advokat Fredrik Dahl på advokatbyrån Vinge, som företräder Urban Outfitters i Sverige, har det amerikanska moderbolaget anlitat en organisation i USA som i sin tur har tagit kontakt med Danial Namousi eftersom det inte är ”riktigt tillåtet att använda ett domännamn” som är varumärkesskyddat.
”Fokus ligger på att få saker och ting att lugna ner sig”
För att ta tillbaka namnet krävs en dom i marknadsdomstolen.
– Vi har tittat på vilka åtgärder man kan vidta, men just nu ligger fokus på att få saker och ting att lugna ner sig och hantera personalen i butiken. Det här ligger inte högst på åtgärdslistan. Men det är kvar på listan även om vi ännu inte beslutat vad vi ska göra, säger Fredrik Dahl.
Urban Outfitters presstaleskvinna Marianne Bäärnhielm vill inte svara om de senaste dagarnas uppståndelse har skadat varumärket.
– Det är tidigt att uttala sig om det ännu, säger hon.