General Motors styrelse ger Saab Automobile en chans till. Men tidspiskan viner. På bara en månad ska potentiella köpare skärskådas. Annars hotar nedläggning.

De flesta tolkade ändå beskedet positivt.

Efter två dagars möte med spänd väntan hos Saabanställda och andra berörda kom beskedet från GM:s styrelse vid 21-tiden på tisdagskvällen svensk tid. Det blir ingen omedelbar nedläggning.

Styrelsen säger sig ha fått information om att det finns intressenter som vill köpa Saab. Nu ska eventuella bud utvärderas fram till årets slut. Om det inte finns ett passande arrangemang för Saab vid den tidpunkten startar en kontrollerad nedtrappning av Saabs globala affärer, enligt ett pressmeddelande från GM.

– Det här var det bästa beslutet man kunde tänka sig, sade en märkbart lättad Jan Åke Jonsson, vd för Saab, strax innan han skulle i väg mot flygplatsen för att åka hem från Detroit och "påbörja arbetet".

Tre-fyra aktörer
Han och en delegation från regeringen träffade GM-ledningen före styrelsemötet för att föra fram Saabs möjligheter. Ingen av dem vill berätta vilka intressenterna är.

Enligt uppgift handlar det om tre—fyra aktörer. De som tidigare nämnts är kinesiska Beijing Auto (BAIC), som var tänkta som delägare i Koenigsegg Group och amerikanska finansgruppen Renco Group samt investeringsbolaget Merbanco i Wyoming. De senare två var tillsammans med Koenigsegg Group kvar längst i urvalsprocessen i somras.

En nytillkommen intressent uppges vara den holländske sportbilstillverkaren Spyker Cars och dess ryske ägare Converse Bank, skriver Automotive News och hänvisar till en källa med insyn.

Från fackligt håll var det idel positiva reaktioner på GM-styrelsens beslut. De fackliga företrädarna på Saab i Trollhättan höll under kvällen presskonferens tillsammans med förbundsordförandena för Unionen och IF Metall.

– Hade det inte funnits substans i detta hade man naturligtvis inte fortsatt. GM är satt under stark press av den amerikanska staten, sade Paul Åkerlund, ordförande för IF Metallklubben på Saab.

Flera bedömare i branschen tror att GM vill undvika en nedläggning eftersom det blir för dyrt. Samtidigt går beslutet i linje med vad GM hävdat hela året – att banden till Saab ska kapas vid årsskiftet.

Frågan om en månad räcker är det stora frågetecknet. Det är heller inte klart om GM kan tänka sig ytterligare en tidsfrist — om en köpare visar sig vara riktigt bra.

Fortsatt beredskap
Näringsminister Maud Olofsson framhåller att regeringen har en fortsatt beredskap för kontakter med intressenterna.

– En månad är kort tid, men man ska komma ihåg att flera av de här har varit intressenter sedan en lång tid tillbaka så de vet ju vad det är för ett bolag som är till salu, säger hon.

Om en ny köpare tar över den affärsplan som Koenigsegg Group hade, där tillverkningen skulle koncentreras till Trollhättan, finns det tid att vinna. Då behöver inte processen med lån från Europeiska investeringsbanken (EIB) börja om på nytt.

Beskedet från GM väntas inte vända Saabs försäljningsras.

– Folk kommer inte springa ner bilhallarna i morgon utan vi kommer att ha det fortsatt lugnt i december, säger Peter Hallberg, vd för Saabhandlarnas återförsäljarförening.

Samtidigt är han lättad.

– Efter den dramatiska veckan vi har bakom oss med rubriker om en snar död så ger det här oss en chans att andas en stund, säger han.