Tisdagen den 1 december var på förhand en ovälkommen och fruktad dag i Trollhättan. Det var den dagen som Saabs ägare, General Motors, kallat till styrelsemöte och den svenska bilfabrikens öde fanns på agendan.
 

 

Och strax efter klockan 21 i går kväll kom besked från Detroit: Det blir ytterligare 30 dagars respit. Nya intresserade köpare av Saab ska utvärderas under julmånaden. Därefter kommer definitivt besked. Nedläggningshotet är därför inte avvärjt, bara uppskjutet.

Vem eller vilka som fem i tolv knackat på i Detroit och visat tillräckligt starkt intresse för Saab kommenteras inte inom GM. Men spekulationerna namnger allt från kinesiska tillverkare, ryska banker till amerikanska Saab-entusiaster och holländska producenter av sportbilar.

Ingen uppgivenhet
För GM innebär prövningen av nya eventuella köpare en sista möjlighet att få betalt för sin svenska biltillverkare. Om de nya eller nygamla friarna underkänns den här gången får GM både bära hela ansvaret och kostnaderna för en nedläggning av produktionen.

För Saab innebär samma frist ytterligare en möjlighet att försöka sy ihop en trovärdig affär med en eller flera intressenter. Och trots de tuffa förutsättningarna finns inte någon uppgivenhet hos de inblandade. Tvärtom, ambitionen att anta utmaningen har skruvas upp ytterligare ett snäpp.

Att beskedet från Detroit välkomnades i hela Trollhättan är en självklarhet, men glädjen var inte översvallande. Alla är medvetna om att läget är fortsatt skarpt och att 30 dagars ny prövotid är en mycket kort period.

Planen gäller ännu
Men Saabchefen Jan-Åke Jonsson har tillsammans med den övriga ledningen och de anställdas organisationer klarat tuffa utmaningar tidigare. En ny uppgörelse med en intressent låter omöjligt under några intensiva julveckor, men är det därför inte.

En del av arbetet som gjordes under den långa förhandlingen med Koenigsegg kan dessutom vara en fördel i det kommande arbetet. Affärsplanen som tagits fram gäller fortfarande och eventuella lånegarantier från statens sida för ett lån från EIB är också långt framme.

Om ytterligare breda insatser som visar ett brett samhälleligt stöd för Saab ska till så måste det dock åstadkommas omedelbart. I morgon kan det vara för sent. Frågan om Saabs fortsatta öde är större än bilfabriken och deras anställda. Företaget är en del av ett fordonskluster som innefattar rader av underleverantörer, transporter, serviceföretag, forskning och utveckling och därför en angelägenhet långt utanför Stallbacka i Trollhättan.