Ny sorts krisavtal föreslås
Just nu förhandlar Scania och facken om en förlängning av krisavtalen, som innebär sänkt arbetstid och därmed lägre lön.
Företaget vill att krisavtalet ska gälla första halvåret nästa år, medan IF Metall uppger att något avtal som sträcker sig efter sista mars inte är aktuellt. Facket vill i stället hitta ett nytt varaktigt sätt att hantera framtida kriser.
– Med vår idé skulle Scania och IF Metall ha möjlighet att komma överens utan problem, säger Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls avtalssekreterare.
Krisavtal löper ut
På Scania finns ett krisavtal som löper ut vid årsskiftet. Företaget har begärt förhandlingar om en förlängning. De vill att de anställda ska arbeta fyra dagar i veckan och vara lediga en dag. Scania vill att förhandlingarna ska handla om villkoren för detta.
Mellan Teknikföretagen och IF Metall finns ett ramavtal som öppnar för att sluta lokala krisavtal om sänkt arbetstid och därmed sänkt lön. Avtalet sträcker sig fram till sista mars.
Veli-Pekka Säikkälä säger att det inte är några problem att förlänga det lokala avtalet på Scania fram till sista mars, men därefter säger facket definitivt nej till fler lokala krisavtal.
Ny sorts krisavtal
IF Metall lyfter fram ett krav från Facken inom industrins avtalsplattsform. Det går ut på att anställda ska få statligt finansierad utbildning i stället för uppsägning. Facken tänker sig att utformningen ska göras tillsammans med arbetsgivare. Därefter ska parterna vända sig till regeringen med kravet.
– Våra medlemmar har tagit ett mycket stort ansvar för krisen. Det är inte rimligt att de i fortsättningen ensamma ska bära kostnaderna för den, säger Veli-Pekka Säikkälä.
IF Metalls avtalssekretare kan tänka sig att ett sådant system utformas så att det blir möjligt för företag att behålla anställda i kristider och sänka arbetstiden, utbilda personalen och få statligt stöd för lönekostnaderna. I de fall som anställda sägs upp kan det handla om att öppna för möjligheten för arbetslösa att studera med bibehållen a-kassa.
På sätt och vis har Scania med sitt krav på en förlängning av krisavtalet startat avtalsrörelsen.
Scanias vd Leif Östling är ordförande i Teknikföretagens styrelse. Han och hans företag fungerar som en spjutspets med förhoppningen om permanenta möjligheter att sluta krisavtal och därmed en bestående uppluckring av kollektivavtalen.