Koenigsegg har dragit sig ur köpet av Saab – men facken och de anställda i Trollhättan fortsätter envist att tro på framtiden. En nedläggning får så svåra följder att ingen vill tänka tanken till slut.

– Det kan inte vara sant. Det måste vara ett rykte.

Mats Roos, bilmontör på Saab i Trollhättan, hade svårt att tro sina öron i går kväll, när radio och tv rapporterade att Koenigsegg backar från sitt övertagande av Saab Automobile.

– Affären var så långt framskriden. Produktionstakten var på väg upp. 140 uppsagda har återanställts, de sista kom i dagarna, säger Mats Roos, som monterar dörrar och dörrklädsel på de nya bilarna.

Andra Saabanställda är lika förvånade. Så sent som för en dryg vecka sedan kom signaler om att rekonstruktionen av företaget gick framåt.

Fullt förtroende
Ändå riktar de anställda ingen ilska mot Koenigsegg. Utomstående må ha varit skeptiska till de tilltänkta ägarna, men bland Saabs arbetare och tjänstemän har de fullt förtroende.

– Deras affärsplan tillsammans med de anställdas kunnande hade varit fantastiskt bra, säger Anette Hellgren, ordförande i Unionens klubb vid Saab.

Både Anette Hellgren och verkstadsklubbens ordförande Paul Åkerlund godtar Koenigseggs förklaring: att alla uppgörelser som krävs innan de nya ägarna kan ta över har dragit ut på tiden. Att Koenigsegg är seriösa, och inte alls för små som ägare, bevisas av att Europeiska investeringsbanken beviljat lån, resonerar facken.

Första 9-5:an
Saabs anställda har gjort sig kända för hög moral när det krisar, och den här gången är inget undantag. De jobbar på som om ingenting hänt. Samma dag som Koenigsegg drog sig ur byggdes den första nya Saab 9-5:an. På frågan om Saab kan överleva växlar svaren från ”javisst” till ”det måste vi tro”.

– Vi har fortfarande vårt fina program med nya bilmodeller, det känner jag tillförsikt i, säger Anette Hellgren. Och fabriken är en av Europas bästa. För några veckor sedan fick vi Lean-priset, en utmärkelse för effektiv produktion.

Tveksamma
Bedömare utanför Saab ser krassare på saken. Flera företag som förser Saab med komponenter stoppade sina leveranser redan i dag, onsdag, enligt Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

– Samma sak hände i vintras, innan rekonstruktionen av Saab startade. Den gången löste det sig. I dag är läget värre.

Som Svenåke Berglie ser det är oddsen för att Saab ska överleva höga. Nedläggning betyder att 3.500 Saabanställda blir utan jobb, och åtminstone lika många hos underleverantörerna.

– Försvinner en fordonstillverkare, så påverkas hela det fordonsindustriella klustret mycket negativt, säger Svenåke Berglie. Vi samarbetar med Saab kring forskning och utveckling, och ser hur stor betydelse det har.

– Sverige är ett av få länder som klarar allt från koncept till färdig bil. När vi inte kan det, så får svenska fabriker fightas med de stora bilproducerande länderna i Europa: Slovakien, Polen, Spanien och Belgien. I den tävlan avgör lönekostnaderna.

”Inte mer”
Någon gång har även Paul Åkesson tänkt tanken att Saab kan läggas ner.
– Tänkt den, ja … men inte mer än så. Det här måste vi klara. Annars är det verkligt katastrofläge.

FAKTA / Förlusterna ökar
• Saab gjorde en förlust på drygt 4,1 miljarder kronor 2008, vilket var nästan dubbelt så mycket som året före.
• Saab sålde 133.000 bilar 2006. Sedan dess har försäljningen sjunkit. 2007 såldes 125.000 bilar, och i fjol drygt 93.000. I år väntas försäljningen stanna på färre än 30.000 bilar.
• Statliga Tillväxtverket bedömer att 8.000 jobb försvinner om Saab läggs ner: 3.500 vid Saabfabriken, resten hos underleverantörer och andra arbetsgivare i regionen.

Källa: TT