Det är den avgörande frågan i den nu havererade Saabaffären mellan GM och gruppen kring Christian von Koenigsegg. Är svaret nej kan mardrömsscenariot med nedläggning snabbt bli verklighet i Trollhättan.

Beskedet om att förhandlingarna avbryts och att Koenigsegg ger upp har av självklara skäl skapat förstämning och dysterhet hos de anställda i Trollhättan och

 

bland otaliga underleverantörer.

Men beskedet har rest fler frågor än svar.

Ingen har så här långt kunnat utläsa exakt varför Koenigsegg ger upp just nu. Det pressmeddelande som formulerats talar om tidsfaktorn som avgörande för beslutet. Men exakt vad det betyder framgår varken av uttalanden, intervjuer eller analyser. Och knapphändig information är liktydigt med spekulation om bakomliggande orsaker. Fantasifulla förklaringar, eller rättare sagt tänkbara förklaringar, saknas heller inte.

Sex förklaringar?
1. Kinesiska BAIC får inte ordning på sitt deltagande i affären.

2. GM vill inte sälja Saab till Koenigsegg eftersom BAIC finns med och kan tänkas dra nytta av tekniken på hemmaplan.

3. EU-kommissions inhopp och frågor om statsstödet har försenat och fällt affären.

4. Det fortsatta raset i försäljningen gör att det inte finns någonting att ta över när förhandlingarna väl avslutas.
5. Avhoppet är ett sista desperat försök att tvinga fram alla intressenter och snabbt slutföra affären.

6. Koenigsegg Group har agerat som bulvan för GM som fått hjälp att skaka fram europeiska lånegarantier och … driver Saab vidare i väntan på ny köpare?

… och en fråga
Det finns säkert ytterligare en lång rad mer eller mindre fantasifulla spekulationer om varför affären avbröts i tisdags kväll. Men den eller de viktigaste frågorna rör inte historien utan framtiden.

Vad händer nu med Saab och alla anställda? Så lyder frågan som alla ställer sig och det innebär att en plan B än en gång står högst på dagordningen. På tisdag den 1 december har GM styrelsemöte och då förväntas någon form av besked om hur ägaren ser på sitt svenska dotterbolag.

Hoppet står, enligt de flesta bedömare, till nya intressenter eftersom en varaktig fortsättning i GM-regi förefaller utesluten. Tanken att GM ska behandla Saab som Opel är med största säkerhet en illusion. Opel är GM:s europeiska brofäste och avgörande om koncernen ska finnas på den europeiska marknaden. Saab spelar inte alls samma roll.

Nedläggning
Nu prövas därför namnen på den omskrivna listan av intressenter som figurerade i våras när Koenigsegg slutligen sållades fram som köpare av Saab. Finns listan kvar och är intresset intakt eller har tidsutdräkten avskräckt samtliga från att närma sig Saab?

Utan köpare och utan en fortsättning i GM-regi återstår bara nedläggning. Och det är ett fasansfullt scenario för de inblandade.

Tusentals familjer i Trollhättan och bland underleverantörerna riskerar att sparkas ut i arbetslöshet. Och det i en region som redan är hårdast drabbad av krisen.