Jonas Gårdman, som bor på en gammal bondgård men arbetar på Scania är nöjd med att krisavtalet gett en dags mer fritid. Men samtidigt har de fyra arbetsdagarna blivit stressigare.
 

Solen bryter igenom de grå molnen. Ner längs den grusade vägen kommer Jonas Gårdman, leende med en räfsa i handen. Han har sin lediga dag från Scania i Södertälje.

– Det är fantastiskt med tre dagars helg, men jobbet har blivit mycket mer stressigt på bara fyra arbetsdagar, säger tjänstemannen Jonas Gårdman.

När LO-Tidningen träffade honom i början av sommaren var han mycket positiv till krisavtalet och det var också den allmänna inställningen i Unionenklubben.

När hans arbetstid minskade i början på sommaren hoppades han på att kunna arbeta med scoutkåren – och det har han gjort. Han har hunnit vara ute mer och samtidigt haft mer tid för familjen. Förra fredagen kunde han ordna sin dotters tioårskalas i lugn och ro.

Jonas Gårdman bor med sin familj i ett rött hus på en kulle i Hölö vid gamla E4:an. Det är en gammal bondgård. Från köksfönstret kan de se en vik av Östersjön, och i en hage nedanför huset går fem hästar. Det är hans fru och barnen som håller på med hästarna. Själv är han allergisk.

– Trots krisen trivs jag på Scania. Företagsledningen har skött det här väldigt bra.

Oförändrad arbetsbörda
Han utvecklar hållfastheten på bussarna, och mängden arbete har inte minskat trots att arbetsdagarna är färre.

Bland tjänstemännen på Scania har krisavtalet haft helt olika betydelse för arbetssituationen. En del arbetar oerhört mycket och får stressa på – medan andra också kan minska arbetsbördan motsvarande en arbetsdag i veckan.

Liksom delar av Unionenklubben börjar nu Jonas Gårdman svänga. Han ser nackdelar och har svårt att tänka sig en fortsättning på krisavtalet. För honom handlar det om flera saker: Även om han klarar lönesänkningen en tid så blir några tusen mindre varje månad kännbart i längden. Ett längre krisavtal påverkar också sjukpenningens storlek och den framtida pensionen.

Ett halvårs förlängning
Men det är just en förlängning av krisavtalet som Scania vill ha. I början av veckan inleddes förhandlingar. Produktionsdirektör Per Hallberg säger att ordernivån har stabiliserats på en låg nivå.

Produktionen räcker inte för att de anställda ska kunna gå upp till full tid.

– Ingen i hela världen kan säga när orderläget förbättras. Vi tänker oss en förlängning av krisavtalet i max ett halvår. Så fort vi ser en ljusning vill vi inte ha kvar det, säger Per Hallberg.

Håkan Thurfjell, Unionens ordförande på Scania, konstaterar att krisavtalet inte riktigt blivit som många tjänstemän tänkt sig: En del har ju fått arbeta mycket hårdare under sina färre arbetsdagar. Han kan inte tänka sig ett fortsatt krisavtal om det får konsekvenser för framtiden.

Omröstning
Båda fackklubbarna på företaget planerar medlemsomröstning om resultatet av de förhandlingar som just inletts.

IF Metall på Scania utbildar alla förtroendevalda i krishantering. Klubben vet inte vad som händer efter nyår när krisavtalet går ut, men förbereder sig på det värsta.

Och även inom verkstadsklubben har många bytt ståndpunkt. I våras fanns en majoritet för avtalet, men många var mot.
Opinionsläget bland metallarbetarna är just nu oklart.

Ett irritationsmoment är att en del av dem jobbar övertid trots fyradagarsveckan. Klubbordförande Johan Järvklo säger att det handlar om dålig planering.

Han är kritisk mot att IF Metall alls har öppnat för lokala krisavtal. Han räknar med att det blir en strid i den kommande avtalsrörelsen för att sätta stoppa för möjligheterna att sluta fler krisavtal.

– Med krisavtal undrar jag vilken arbetsmarknad vi skapar för våra barn. Ska de ha flexibla löner? frågar han sig.

Trivsam arbetssituation
Mohamad Ali är på gott humör. Han monterar framaxlar och svänger just runt en framaxel från kedjebanan till linen. Dagens arbete är snart avklarat och just nu arbetar han och hans arbetskamrater bara fyra fem timmar om dagen.

– Jag trivs med fyradagarsvecka. Det är bra för mig. Jag kan åka och hälsa på mina kompisar. Och lönesänkningen är inte så farligt stor.

Hans ambition var att använda de lediga fredagarna till att ta körkort – och det klarade han av i början av augusti. Sedan dess har åkt runt i sin 13 år gamla Saab på den lediga tiden.

I våras stödde han krisavtalet och det gör han fortfarande. Scania förklarade att alternativet till krisavtal var uppsägningar. Mohamad Ali har varit anställd ganska kort tid och om han hade förlorat sitt arbete hade han haft tre månader på sig att lämna lägenheten som Scania äger.

Han är ivrig att visa papper från komvux. Om två veckor ska han börja läsa engelska på kvällstid.

– Men jag oroar mig för vad som ska hända här på jobbet. Det vore jättebra med en förlängning av fyradagarsveckan, säger Mohamad Ali.

Motståndare
I samma del av lastbilsfabriken kör Mikael Larsson truck. Han är fackligt kontaktombud och har hela tiden varit motståndare till krisavtalet. Han tycker att det är fel att de som har lång arbetstid ska drabbas. De borde vara trygga på jobbet. Dessutom ser han en fara i att arbetsgivarna i nästa avtalsrörelse använder krisavtalet för att driva igenom försämringar i kollektivavtalet.

Han har använt de lediga fredagarna till att engagera sig politiskt och har startat en S-förening för metallarbetare.

– Vi måste vara med och påverka politiskt. Regeringen borde ha tagit sitt ansvar och sett till att vi inte hamnade i den här situationen. Nu ignorerar den i stället oss arbetare. Klassamhället är snabbt på väg tillbaka, säger Mikael Larsson.

Odelat positiv
I en annan del av företaget arbetar uppdragsledaren Katarina Johansson med att rätta till fel på bussar som går i trafik. Hon är odelat positiv till krisavtalet och för henne är det viktigt att det går bra för Scania.

– Det har varit jätteskönt med lediga fredagar – lite lyxigt.

Hon har simmat och haft mer tid för sina två barn. Ekonomiskt har det inte blivit så stor skillnad, eftersom barnen varit sjuka mindre.

Men på jobbet har det blivit mer stressigt. Alla har varit mer fokuserade. Mötena kortare. Hon själv har fått prioritera bland ärendena. En del jobb har fått ta längre tid, eftersom hon inte hunnit med dem.

– Vi blir kompenserade på något vis exempelvis genom att vi kan vara hemma mer. Dessutom tror jag Scania kommer att kompensera oss med större lönelyft, eftersom vi avstått från löneökningar, säger hon.

Jonas Gårdman, som arbetar med utveckling av bussarna när han inte är hemma på sin gård, är inne på liknande tankegångar.

– Vi har visat att vi ställer upp och nu är vi allt fler som tycker att det vore trevligt om Scania bjöd tillbaka på något vis.

 

 

FAKTA / Priset för avtalet
Krisavtalet kostar en enskild metallarbetare mellan 22 300 och 27 300 kronor under avtalsperiodens sex månader.
Då ingår lönesänkning med 7 till 10 procent, arbetstidsförkortning på 90 minuter som tagits bort, avtalsenlig lönehöjning på 717 kronor som skjutis fram och minskad pensionsavsättning.
Källa: Verkstadsklubben på Scania