Bemanningsavtalet är nytt och oprövat. Och än har inte praxis utvecklats i så stor omfattning, enligt Håkan Löfgren, ansvarig för avtalet hos LO.

– Men som Inger Frommelin har det, så är det nog för många bemannings­anställda, säger han.

Han hör ofta att bemanningsföretag inte följer kollektivavtalet. Många gånger handlar det om vilka tider de anställda ska vara tillgängliga.

Håkan Löfgren hävdar att det är ett avtalsbrott att inte se väntetid vid telefonen som arbetstid.

Arbetstiden ska regleras
Dessutom anser han att det är ett avtalsbrott att Inger Frommelin inte kunde bestämma att åka på semester på kvällen efter en arbetsdag. Den tid som en anställd ska vara tillgänglig regleras i anställningskontraktet, och om den inte är det så är detta ett avtals­brott.

Till det kommer att arbetsveckan är begränsad till 40 timmar.

Håkan Löfgren säger att det aldrig varit andemeningen att den avtalade garantilönen på 90 procent ska användas så att en bemanningsanställd inte får betalt för väntetid vid telefonen i slutet av månaden.

 

Misslyckande
Fack och arbetsgivare är dock oense om detta.

Tidigare i höst misslyckades LO-förbunden och arbetsgivarna i Bemanningsföretagen med att införa nya bestämmelser i avtalet. Det handlade bland annat just om centrala regler för väntetid och för maximal resväg för de anställda.

I vår blir det nya förhandlingar om bemanningsavtalet, som löper ut den 30 april.