Spänningen stiger på Åhléns
Anna Lindblad har just fått fast heltidstjänst, efter elva år på varuhuset Åhlens City. – Erfarenhet borde ge mer i lönekuvertet, säger hon. |
– Krisen ska inte påverka våra löneförhandlingar. Varuhuset går ju bra, säger Eva Sahlsten, säljare på Åhléns varuhus i centrala Stockholm.
– Vi är måna om företaget. Trots färre timmar för extrapersonalen har vi hållit försäljningen uppe, instämmer kollegan Anna Lindblad.
De båda säljarnas synpunkter träffar kärnan i vinterns och vårens löneförhandlingar. Facken och arbetsgivarna inom exportindustrin anser att deras avtal ska vara riktmärket för alla andra. Och de har ju drabbats hårt av finanskrisen.
Handeln däremot har klarat krisen bra. Sänkta skatter och låga räntor har hållit konsumtionen i Sverige uppe. Exempelvis Icahandlarna gör stora vinster. Därför säger de anställda nej när arbetsgivarna vill ha paus för alla löneökningar.
Inget jubel över nivån
Säljarna vid Åhléns i Stockholm är i och för sig nöjda med det avtal som facket och arbetsgivarna inom Svensk Handel slöt 2007. Lönerevisionerna i april varje år har gjort skillnad i plånboken.
Men lönenivån väcker inget jubel. Anna Lindblad har just fått en fast heltidstjänst, efter elva år på Åhléns. Månadslönen är 19.700 kronor.
– Erfarenhet borde ge mer, säger hon, och får medhåll av Maria Vlachou, säljare på damavdelningen:
– En 20-åring kan tjäna lika mycket som jag gör efter nio år. Det känns lite orättvist. Efter fem år på Åhléns fick jag avtalets anställnings-tidstillägg. Det är 60 öre i timmen!
Nu är de 60 örena inte allt som skiljer nyanställda från erfarna säljare. Men avståndet mellan unga och gamla kan vara så litet som några hundralappar i månaden, och det tycks skapa vissa spänningar. Av de 530 anställda på Åhléns City har ungefär en tredjedel fasta heltidstjänster, en tredjedel deltid, och en tredjedel helgtjänster – som regel ungdomar, som jobbar varannan helg.
Mer vila
Möjligheten att jobba heltid är inte så attraktiv som man kunde vänta sig. Som deltidare har man större chans att få jobba extra, eftersom heltidsanställda ska ha övertidsersättning och då kostar mer.
I stället skulle säljarna vilja ha mera vila. Ett arbetspass på tio elva timmar innehåller 45 minuters lunch plus 20 minuters eftermiddagspaus.
– Vi står många timmar på hårda golv. Benen gör så himla ont, säger Anna Lindblad.
– Vi borde ha en extra semestervecka från 50 års ålder, som statligt anställda har, säger Eva Sahlsten.
Individuell fördelning
En del av löneökningarna i det nuvarande avtalet fördelas lokalt. De anställda på Åhléns har röstat för en individuell fördelning av denna pott, efter kriterier som ”förmåga att sälja”, ”flexibilitet” och ”ansvarstagande”. Cheferna gör en bedömning. Sedan har facket och företaget en förhandling om bedömningarna och fördel-ningen av pengarna.
Det här väcker heta känslor bland säljarna, som enas om att systemet inte fungerar bra.
– Cheferna har sällan tid att jobba med oss, säger Eva Sahlsten. Därför blir det ingen rättvis bedömning.
FAKTA / Åhléns
Åhléns City i Stockholm är landets största Åhlénsvaruhus. Varuhuskedjan ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.
Lägst lön, 100:18 kronor i timmen, har nyanställda 18-åringar (det motsvarar 16.630 kronor i månadslön). Personalavdelningen lämnar inte ut de högsta lönerna.
FAKTA / Handels i ett nötskal
Yrkesgrupper
Butiksanställda och lagerarbetare, men också till exempel florister, frisörer, optiker, urmakare
Antal medlemmar
149.722 (vid halvårsskiftet)
Könsfördelning
68 procent kvinnor
32 procent män
Andel under 30 år: 24 procent
Organisationsgrad: 57%
Ordförande: Lars-Anders Häggström
Avtalsansvarig: John Haataja
Antal avtal som förhandlas om i vinter: 63
Motparter
Svensk handel, Kooperationens förhandlingsorganisation, Livsmedelsföretagen, Sveriges frisörföretagare, Tidningsutgivarna, Tjänsteföretagen, Medie- och informationsarbetsgivarna, Glasbranschföreningen, Elgrossisternas Arbetsgivareförening