Volvo Lastvagnar flyttar lackering av plastdetaljer till sin hyttfabrik i Umeå. Redan har ett 50-tal människor fått arbete och när konjunkturen vänder kan det bli uppåt 130 personer.

– Det är ett beslut som tagits för att ytterligare öka kvaliteten och finishen och sänka våra produktionskostnader, säger Thor Persson, informationschef vid Volvo Lastvagnar i Umeå, till TT.

Redan i fjol började Volvo lacka frontluckor, backspeglar, solskydd och smutsavvisare i Umeå. I andra steget flyttas nu också målningen av dörrförlängare, framskärmar och sidoluftriktare dit. I början av mars nästa år ska ytterligare sex plastdetaljer på lastbilarna börja lackas i Umeå.

130 miljoner
Redan har ett 50-tal arbetstillfällen skapats med hemtagningen av lackeringen från Belgien. I dagens lågkonjunktur är produktionsvolymen mycket låg i fabriken, men Volvo räknar med att vid normal volym sysselsätta uppåt 130 personer med lackering i Umeå.

– Det här är en jättebra satsning för fabriken och för hela Umeå, säger Persson.

Han uppger att företaget investerat drygt 130 miljoner kronor i att skapa en mycket modern, rationell, ren och miljövänlig lackeringsverksamhet.

Persson vill inte uppge hur mycket pengar Volvo räknar med att spara med flytten av lackningen.

– Men framför allt är det en effektivisering.

"Över hela linjen"
I spåren av finans- och konjunkturkriserna har Volvo Lastvagnar sagt upp 1.200 till 1.300 anställda. Många går nu bara och väntar på att konjunkturen ska vända igen och efterfrågan på lastbilar öka. Då kommer alltså ytterligare uppåt 80 personer behöva anställas bara i lackeringen.

– Vid en volymuppgång skulle jag väl tro att det blir turordningslistan som gäller, säger Persson.

Men när det vänder kommer inte bara flytten av lackeringen göra att Volvo behöver anställa.

– Då blir det över hela linjen vi behöver folk, säger Persson.
 

Från TT