Sveriges Hamnar erbjuder Svenska Hamnarbetarförbundet ett kollektivavtal. Men förbundet har ännu inte tagit ställning till erbjudandet – främst för att det rör sig om ett hängavtal.

Det kollektivavtal som Sveriges Hamnar föreslår är detsamma som det avtal som redan gäller mellan arbetsgivaren och Transport.

Problemet är att det fristående facket Hamnarbetarförbundet helst skulle se ett trepartsavtal, där det egna förbundet och Transport är fullvärdiga avtalstecknare på den fackliga sidan. I dag är det LO-förbundet Transport som tecknar kollektivavtal med arbetsgivaren.

– Man ska komma ihåg att det är ett hängavtal som erbjuds. Sveriges Hamnar sätter alltså inte in oss som fullvärdig kollektivavtalsmotpart, säger Björn A Borg.

 

– Klart att ett hängavtal inte är samma sak, men vi upplever att vi ger Svenska Hamnarbetarförbundet det förbundet vill ha, nämligen rätten att få företräda sina medlemmar som en fullvärdig facklig organisation, säger Sveriges Hamnars vd Peter Jeppsson.

Lagen gäller
Men Björn A Borg ser både för- och nackdelar med ett hängavtal.

– Fördelen är att lagstiftningen gäller också för oss, medbestämmandelagen och förtroendemannalagen. Det innebär ju att arbetsgivaren måste förhålla sig på ett annat sätt till hamnarbetareförbundets lokalavdelningar och förbundet i stort, säger Björn A Borg.

Den stora nackdelen ur förbundets synvinkel är att Transport fortfarande äger kollektivavtalet på den fackliga sidan. Det innebär att Hamnarbetarförbundet inte kan tolka avtalet.

– Vi kan inte driva en tolkning av en kollektivavtalsparagraf till Arbetsdomstolen för prövning till exempel, om vi inte kommer överens om en speciell arbetsordning med Transport, säger Björn A Borg.

Förbundsledningen ska utvärdera de juridiska aspekterna. Ett extra möte ska hålla i nästa vecka med anledning av erbjudandet från arbetsgivaren.

Otaliga konflikter
Sveriges Hamnars vd Peter Jeppsson förväntar sig att de otaliga konflikter som den senaste tiden har drabbat hamnarna ska vara över efter erbjudandet om ett kollektivavtal.

– Jag skulle inte ha något emot om Transport och Svenska Hamnarbetarförbundet gemensamt ville sluta avtal med oss, men de klarar inte att samverka. Då är det här den näst bästa lösningen, säger han.

Patrik Östbjerg, ordförande för Transports avdelning 2 i Göteborg, kan dock tänka sig att teckna ett gemensamt kollektivavtal – men bara under vissa förutsättningar. En av dem är att Svenska Hamnararbetarförbundet ska ha mandat för att förhandla om kollektivavtal.

– Förbundet har inget mandat som det är i dag. Och får Svenska Hamnarbetarförbundet det så innebär ju det att det har fredsplikt och så vidare också, säger Patrik Östbjerg.

Strejk på måndag?
LO-Tidningen har tidigare skrivit om Hamnarbetarförbundets avdelning 4 i Göteborg som senast varslat om strejk i Göteborgs hamn, samt övertids- och nyanställningsblockad efter strejken. Strejken ska starta på måndag den 17 augusti och pågå ett dygn, enligt de tidigare planerna. Förbundet vill bland annat visa det orimliga med att arbetsgivaren säger upp personal på grund av arbetsbrist.

Tidigt på torsdagseftermiddagen hade avdelningen fortfarande diskussioner kvar att göra med bland andra Transport. Erik Helgesson, styrelseledamot i Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4, ville därför inte kommentera vilka effekter erbjudandet från Svenska Hamnar eventuellt får eller inte får för strejkvarslet och de övriga planerna på åtgärder.

– Det blir bara spekulationer, säger han till LO-Tidningen.

FAKTA // Stridbart fack
Hamnarbetarförbundet är traditionellt ett stridbart fackförbund som står utanför LO. Förbundet bildades i Örnsköldsvik 1972 och har i dag 22 avdelningar i 24 svenska hamnar samt på land- och flygterminaler