SAS ska spara två miljarder kronor och ska minska personalen med ytterligare 1.000 till 1.500 personer.

Flygbolaget gjorde en förlust före skatt på drygt en miljard kronor för årets andra kvartal. Motsvarande period i fjol gjorde bolaget en vinst på 131 miljoner kronor.

Totalt hittills har 1.066 heltidsanställda lämnat koncernen. Sju flygplan har tagits ur trafik, och under resten av året kommer ytterligare 14 flygplan att tas ur trafik.

Pelle Gustafsson, ordförande för kabinfacket på SAS, säger till att de största personalneddragningarna och förhandlingarna av kollektivavtalen ska göras i Norge och Danmark, där både löneläge och övriga villkor är bättre än i Sverige.

– Som det ser ut nu är det större sparkrav på norrmän och danskar — vi har helt olika avtal.

Det är bland piloterna de stora besparingar ska göras, enligt Gustafsson.

– De stora tunga bitarna är Norge och Danmark på pilotsidan. Där finns de största kostnaderna, säger han.

Bertil Ternert, informationschef på SAS, säger till till TT företaget i dagsläget har de lägsta kostnaderna i Sverige och att det därför är där resurserna ska läggas.

Enligt vd Mats Jansson har SAS ett historiskt arv sedan flera årtionden tillbaka med kollektivavtal som är "från forntiden, från regleringstiden, från monopoltiden".

– Nu vill vi en gång för alla göra upp med den här nackdelen. Det är därför vi formulerat det här tvåmiljardersprogrammet, sade Mats Jansson på en pressträff.

Sören Skog, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening, säger till TT att företagsledningens analys av bolagets problem är onyanserad.

– SAS piloter sänkte kostnaderna med 20 procent genom sänkta löner och ökad arbetstid tidigare i år, fortsätter han.

Pilotföreningen anser att SAS skulle kunna spara betydligt mer på administration.

– SAS har valt en produktionsmodell uppdelad på flera olika länder, vilket ger flerdubbla administrationer och ett orimligt antal anställda per maskin jämfört med våra konkurrenter. Vi menar att man inte har genomfört omstruktureringen på det sätt som man skulle ha kunnat göra, säger Skog.

Av det nya sparprogrammets två miljarder är 1,3 miljarder kopplade till kollektivavtalen, säger Mats Jansson till TT.

– Det blir en förhandling med facket kring det här att flygarna måste sänka sina löner och pensioner med 10—20 procent.