Förbundet vill visa på det orimliga med att arbetsgivaren säger upp personal på grund av arbetsbrist. Bakgrunden till strejkvarslet är en tvist som Hamnarbetarförbundet har med Transport.

 

– 46 av 50 hamnarbetare som tvingas lämna sina fasta tjänster är medlemmar hos oss, men vi har inte fått vara med och förhandla om nåt över huvudtaget när det gäller uppsägningarna. Det gör folk förbannade, säger Erik Helgesson, styrelseledamot vid Hamnarbetarförbundets avdelning 4 i Göteborg.

 

Desutom ska ytterligare 40 hamnarbetare sluta som avtalspensionärer fram till fram till den 1 september.

 

Erik Helgesson poängterar att bakgrunden till konflikten med Transport inte gäller huruvida Hamnarbetarförbundet ska få vara avtalsslutande part eller inte.

 

–Vi vill vara med i förhandlingsprocessen, men har aldrig krävt något monopol. Vi efterlyser någon form av avtalskartell, säger han.

 

"Transport vill inte ha med oss"

Enligt Erik Helgesson är problemet att fackförbundet Transport, som i dag är avtalsslutande part, inte släpper in Hamnarbetarförbundet.

 

– Transport vill inte att vi ska vara med över huvudtaget för att förbundet redan har tecknat kollektivavtalet. Transport menar att det då inte spelar någon roll att de flesta av de anställda är organiserade hos oss. Arbetsgivaren säger å sin sida att man är skyldig att förhandla med Transport.

 

Enligt Erik Helgesson vill de anställda inte att det ska vara någon tvist mellan de båda fackförbunden. Hamnarbetarförbundet är också starkt kritiskt till att arbetsgivaren har sagt upp 50 personer som får lämna sina fasta tjänster för att i stället bli anställda på timbasis.

 

– Vi har haft bemanningsproblem hela sommaren. Vi har jobbat som idioter. Arbetsgivaren har till och med tagit in pensionärer och en bemanningsfirma. Ändå har personalen inte räckt till. Och ändå hävdar man att det råder arbetsbrist. Blockaden görs för att visa på det orimliga i det resonemanget, säger Erik Helgesson.

 

Transport vill förhandla själva

Patrik Östbjerg, ordförande för Transports avdelning två, hamnararbetarnas fackförening, säger att förbundet bestämt sig för att inte förhandla gemensamt med Hamnararbetarförbundet.

 

– Sedan om bolaget väljer att förhandla med dem kan ju inte vi säga någonting om. Så har det varit förr i tiden, säger Patrik Östbjerg.

 

Förr var det skilda förhandlingsrum.

 

– Bolaget har sagt att man ska följa de regler och lagar som gäller för den svenska arbetsmarknaden. Ska Hamnarbetarförbundet vara med  och förhandla så måste förbundet ha ett kollektivavtal, säger Patrik Östbjerg.

 

Han påpekar att även Transport är emot företagets uppsägningar.

 

–Vi förstod inte hur det kunde vara en arbetsbrist, säger han.

 

Hamnarbetarförbundet varslar om strejk i hamnden under ett dygn måndagen den 17 augusti.