När färdskrivaren börjar blinka, och det är dags för vila, samtidigt som hemmet bara är tio minuter bort: ”Jäkla EU.”
– Och om det då dyker upp en polis som är gnetig och chauffören får böta flera tusen för en skitsak – då hatar man EU.

Nina Pada är en av få kvinnliga lastbilschaufförer på Schenkers åkeri vid Lundaterminalen i västra Stockholm.

Transportsektorn är näst efter jordbruket den mest EU-reglerade av alla. Men att försöka påverka direktiv om arbetsmiljön genom att rösta på utvalda ledamöter i Europaparlamentet är inte självklart för henne.

– Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att rösta. Jag har fått lite information av Transport eftersom jag är skyddsombud.

Röstar rött
Hon är finsk medborgare men har valt att rösta i Sverige. Det blir på något rött, tror hon. För det är där motståndet finns mot att släppa cabotaget fritt – en frihet som skulle betyda att utländska åkare utan begränsningar kunde transportera gods mellan orter i Sverige.

– Det är viktigt med balans i parlamentet. Jag tror de röda grupperna behöver fler ledamöter, och så passar de min grund­ideologi bäst.

Nina Pada är distributionschaufför. Hon kör styckegods i en 18 pallars lastbil, till upp emot 20 kunder varje dag. Det är lastning, många stopp, korta körsträckor, stress, ”men väldigt roligt”.

– Jag stormtrivs med mitt yrke. Med frihetskänslan under körningen, kontakterna med alla kunder och att få arbeta med kroppen.

Hon ser lyften som något positivt för kroppen. Än så länge, tillägger hon.

Långt till EU
En av hennes arbetskamrater berättar att han ska rösta i parlamentsvalet, på Piratpartiet. Nina Pada skrattar och tycker det är roligt att någon ändå ska rösta, för hon tror inte de blir många röster från terminalen.

När unionen nämns är det mest i form av kommentarer som ”EU-påhitt”. Men hon anser att det finns flera EU-beslut som är positiva för yrkets status, inte minst det yrkeskompetensbevis som krävs från september. Då ställs krav på fortlöpande utbildning för att få sitt förarbevis, ”ytterligare ett plastkort att hålla reda på”.

– Men EU är långt bort. Demokratin krockar med att det finns en hierarki. På varje skikt i både facket och politiken skyddar man varandra.

 

Efterhängsen skandal
Hon nämner AMF-affären, och att LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin skyddades också av hennes fack Transport.

– Toppen vill ha bort skandalen medan vi här ner nere måste ta emot en massa kritik. Transport var kritiskt men så valde ledningen att skydda LO-ordföranden. Det blev en vändning som ingen här förstår.

Det är samma sak med EU-valet, anser hon.

– Avståndet till den nivån är så stort att det är svårt att hålla en seriös dialog här nere. Eftersom jag är fackligt aktiv och så stor del av vår arbetsmiljö är reglerad i EU-förordningar och direktiv så borde jag putta på mina arbetskamrater att gå och rösta den 7 juni. Men jag är inte bra på att putta på andra när jag inte själv vet så mycket.

Chaufförer pratar väldigt mycket om EU egentligen – eftersom diskussionerna är många om arbetstider, kör- och vilotider, om digitala och analoga färdskrivare, om böter som kan drabba hårt. Och om polacker, holländare, letter som de upplever tar jobben ifrån dem.

– Men ingen kopplar ihop våra regler från EU med att det är val. Det är jättesvårt, för människor känner inte att de kan påverka.

Arbetsmljön i strykklassen
Nina Pada är tuff, det håller hon med om. Som skyddsombud har hon mött arbetsgivare i förhandlingar som fått henne att gråta, men först efteråt.

– Det som är tråkigt är att arbetsmiljön hamnar i strykklassen i en lågkonjunktur. Det är stress i alla led.

Ingen har sagts upp från Schenker men chaufförerna har tvingats bli mer flexibla, och rutiner försvinner när kända geografiska områden vidgas till okända.

Nina Pada är kvinna, chaufför, skyddsombud i en manlig bransch. Sju av nästan ett par hundra chaufförer är kvinnor, och de har eget nätverk.

Hon tycker Schenker arbetar bra med jämställdhetsfrågor. Men samtidigt upplever hon att ju mer hon lär sig om arbetsmiljölagen desto mer skyddar sig motparten.

– När jag försöker fokusera på den psykosociala miljön så märker jag att de inte är insatta i lagens skrivning om kränkande särbehandling. Då ska de ta udden av det jag säger om mobbning och osynliggörande.

– Känslorna kommer i efterhand. Men jag har blivit allt bättre på att analysera hur härskartekniken fungerar, säger Nina Pada.


FAKTA / Körkortet – det bästa jag gjort

Namn: Nina Pada
Ålder: 29 år.
Bor: I lägenhet i Grimsta vid Vällingby i Stockholm.
Familj: Dottern Wilma, 3 år, som bor hos henne varannan vecka.
Yrke: Började som kontorist på Schenker 2001. Tog lastbilskörkort 2004. ”Det bästa jag gjort”.
Tjänar: 22.000 till 24.000 kronor i månaden, inklusive premielön.
Fritid: Musik, dansa, båtliv, ”vill ha egen motorbåt”.
Läser: Mycket, gärna om andlighet. En favorit är The book of understanding av Osho, en indisk mystiker och filosof.  ”Men jag har aldrig varit i Indien.”

Gun Jacobsson
Skriv ett e-postmeddelande till redaktionen