En omfattande skattefinansierad reklamkampanj för att förmå svenskarna att köpa grekisk potatis genomförs med EU-stöd. En broschyr distribueras nu till svenska hushåll. Samtidigt får svenska potatisodlare bidrag ur samma kassa för att göra reklam för export till bland annat Kanarieöarna.

Med denna minst sagt märkliga kampanj avslöjar sig EU. Nu  förstår gemene man att när EU säger sig vilja förbättra miljön så är detta mest munväder. Det talas inte heller om kvalité och ekologiskt odlad potatis som allt fler efterfrågar. Grekland är för övrigt det land i Europa som odlar flest genmanipulerade grödor.

I stället borde EU och medlemsländerna uppmuntra varje land att så mycket som möjligt bli självförsörjande på livsmedel för att slippa alla onödiga transporter. Det mesta går dessutom med lastbil.

Hela EU:s grundläggande målsättning att stödja ökat flöde, av ofta samma varor, mellan länderna, strider mot alla försök att minska utsläppen av koldioxid.

Rune Lanestrand
Redaktör för tidskriften Småbrukaren