/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt 2009/mathildalarsson1209.jpg
Plötsligt avbröts Matilda Larssons provanställning. Chefen tyckte inte att hon var tillräckligt glad.
 

Matilda Larsson log för lite på jobbet. Då blev hon uppsagd.

21-åriga Matilda Larsson fick en provanställning på caféet Condeco i Göteborg i december i fjol. Enligt henne själv kändes det som om anställningsintervjun gick bra.

– Under intervjun sa de att ”om vi anställer dig nu måste du kunna jobba över jul och sådant”. Jag svarade att jag kunde det, säger Mathilda Larsson.

Provanställning
Det visade sig att intervjun gått så bra att hon fick en provanställning på det stora caféet på Fredsgatan mitt i Göteborg. Något kontrakt skrevs dock inte förrän en och en halv månad senare.

Eftersom Mathilda Larsson hade tidigare erfarenhet från branschen visste hon att jobbet skulle innebära stress.

– Men det tog jag med ro, jag tycker bara att tiden går fortare då och jag hade ju jobbat på Mc Donalds i ett och ett halvt år. 

Ökat ansvar
Efter en tid tillfrågades Mathilda Larsson om hon ville bli öppnings- och stängningsansvarig på Condeco Kompassen, som ligger i nära det stora caféet. Hon fick veta att företaget tyckte att det gick bra för henne och att hon var jätteduktig.

Hon blev smickrad men bad om betänketid. Tre fyra dagar senare talade hon om för sin chef att hon ännu inte kände sig redo för det ansvaret.

– Men platschefen sa att hon redan hade lagt schemat, säger Mathilda Larsson.

Så hon fick ändå bli öppnings- och stängningsansvarig. Ett jobb som innebar att hon ofta var ensam med ansvaret för kassa, disk, matlagning, kaffemaskin och städning.

Sjukskriven
Mitt under provanställningen klämde Mathilda Larsson sitt lillfinger och blev sjukskriven två veckor. En dag när hon åter var i tjänst kallades hon plötsligt in till platschefen och fick veta att provanställningen skulle avbrytas.

– Mötet var väldigt kort. Chefen sa att hon gick och analyserade fram och tillbaka och att jag inte kändes rätt. Hon tyckte att jag verkade lite trött, att jag inte verkade så engagerad och att jag inte log särskilt mycket.

Mathilda Larsson blev chockad. Hon tyckte att argumenten kändes tunna.

Utvärderingar
Christian Karlsson, operativ chef för Condecogruppen, vill inte uttala sig i enskilda fall.

– Men rent generellt kan jag säga att service hör mycket ihop med hur man är ihop med gästerna, självklart. Vi jobbar inom servicebranschen och har 1,5 miljoner besökare per år.

Han påpekar att det görs löpande utvärderingar på de anställda och att det är kutym att använda provanställningar.

– Jag tycker att vi har en väldigt bra personalpolitik, säger han.

Från fackets sida kan man inte göra mycket för Mathilda Larsson. 

 ”I princip behöver man inte ange skäl för att avbryta en provanställning”, säger Tony Andersson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, till GT.