Jättesmalt – men kul
ESSÄ. Att spela musik genom att droppa fräsande vatten i en het stekpanna. Eller genom att knäcka gnisslande tulpanstjälkar – eller att dra en mikrofon upp och ned längs kroppen. Så kan det låta när en musiker skapar ljudkonst.
”Det finns ingen definition av vad ’ljudkonst’ är. Ofta är det ett ljud som man inte tycker är musik, som man vill stoppa in i ett annat fack. Men grunden för de som skapar ljudkonst är en passion för ljudet i sig. För att upptäcka ljud som inte hittats än”, säger Mats Lindström, studiochef för EMS, Elektroakustisk Musik i Sverige.
Happy Birthday!
EMS är en del av Rikskonserter och har som uppdrag att stödja utvecklingen av elektroakustisk musik. Ett sätt är att delta i Art’s Birthday Party (varje 17 januari) och under en kväll sända ljudkonst live i P2 tillsammans med Sveriges Radio och andra radiostationer runt om i Europa.
Marie Wennersten är producent på Radioteatern och var med när firandet av Art’s Birthday Party drog i gång för fem år sedan. Hon var då konstnärlig ledare för SR c, Sveriges Radios experimentella kanal.
”SR c är kanalen för allt som varken är dokumentär eller radioteater. Sånt som inte får plats i de vanliga kanalerna. Det kan låta drömskt eller absurt och det är suggestivt eftersom lyssnaren själv lägger till bilder till ljuden. Det är därför vi heter SR ’c’ som i ’se’. Och ända sen starten har vi använt foto, grafik, och interaktiva lekar på webben”, säger hon.
En egen kanal
När SR c startade år 2001 fick den lilla gruppen fria tyglar för att utveckla kanalen, en svår men rolig utmaning.
”Vi satt i ett kök på bottenvåningen i radiohuset och laborerade. Det var en ständig ström av konstnärer, musiker, webbdesigners och författare som kom dit för att realisera sina ljudidéer. Vi hade inget uppsatt mål, men vi arbetade efter Gunnar Ekelöfs citat ’det som är botten i dig är också botten i andra’ för att göra programmen angelägna för många.”
Europa anropar
Idén att flera europeiska radiostationer skulle samköra firandet av Art’s Birthday kläcktes vid ett möte för den europeiska public service-radion 2004.
Den österrikiska experimentkanalen Kunstradio hade då redan firat evenemanget genom sändningar från Wien.
Nu bestämde man sig för att samsända evenemanget över hela Europa och att använda samma satelliter som Eurovisionsschlagerfestivalen.
”Visionen var att spegla den klassiska tjusningen med knappradioapparaterna då man kunde befinna sig på många ställen samtidigt, som i Berlin och Moskva”, säger Marie Wennersten.
En lång tradition
SR c ingår i en lång tradition av att experimentera med radio och ljudkonst i Sverige.
Redan 1933 startades Fylkingen, en av världens äldsta föreningar för experimentell musik.
På 1960-talet låg klangverkstaden i ABF-huset på Sveavägen i Stockholm och gästades av de främsta föreläsarna från kontinenten, däribland Karlheinz Stockhausen.
Men inte bara EAM kom ur ljudexperimenten. Konstnärer som Åke Hodell, Öyvind Fahlström och Bengt Emil Johnson utvecklade en helt egen genre, text-ljud-kompositioner, för radiolyssnarna.
Under 1970-talet fortsatte Musikradion i P2 att beställa och framföra radiokonst.
Ett enormt fält
I dag är ljudkonsten inte lika beroende av radion utan får alltfler plattformar och uttryck.
”Det är ett enormt stort fält, som expanderar. Allt fler konstnärer kombinerar film, teater och bildkonst med ljudexperiment”, säger Mats Lindström.
Flera av de som Marie Wennersten har bjudit in till SR c är just bildkonstnärer, som Fia-Stina Sandlund och Joakim Pirinen. Men att ta del av EAM och ljudkonst kan vara mer än en stark känslomässig upplevelse. För Mats Lindström är det också ett slags ställningstagande.
”Det är ett sätt att välja ett överraskande alternativ. För mig inger det hopp om framtiden”, säger han.
En kollektiv rörelse
En av artisterna som uppträdde på Art’s Birthday Party är Håkan Lidbo som ingår i dj-kollektivet Ström.
Sedan fyra år tillbaka har Ström ett program i P2 som presenterar ny EAM och elektronika, musik som tekno och drum’n’bass. Men att göra urvalet är en svår uppgift.
”Elektronikamusiken utvecklas enormt fort eftersom miljoner människor arbetar med den världen över. Det är en kollektiv rörelse som möts på hemsidor som beatport.com och jämför basgångar med varandra, som i hiphopens battles”, säger han.
Fattiga och kvinnor
Att säga hur musiken kommer att låta om fem år är i princip omöjligt. Men Håkan Lidbo tycker ändå att han kan göra två spaningar.
”Idag får allt fler tillgång till datorn som instrument. När människor på landsbygden i fattiga länder börjar göra musik med datorer, kommer elektronikan att förändras rejält. Dessutom förändras musiken i takt med att allt fler kvinnor gör elektronika.”
(Det är just en känsla av överraskning som skiljer vanlig underhållningsmusik från EAM och elektronika, anser Håkan Lidbo. ”Det finns fortfarande en nybyggaranda inom elektronikan som gör den öppen för andra musikinfluenser.”)
Jättesmalt men kul
En av programledarna för Art’s Birthday Party är Lisa Wall. Men hur hon bäst skulle presentera arrangemanget var inte helt självklart.
”Jag brottades med frågan hur jag skulle göra det så begripligt som möjligt. Det hängde på att presentera artisterna tydligt.”
Samtidigt tycker hon att om något är public service, så är det Art’s Birthday Party.
”Ämnet är jättesmalt men samtidigt fruktansvärt kul. Dessutom uppstår ytterligare en konstnärlig dimension när vi mixar sändningarna från alla länder, det låter inte likadant i något land.”
Fula ljud
Håkan Lidbo tycker att det finns en särskild anledning att kolla in Art’s Birthday Party.
”Vårt skolsystem är bra på att lära oss läsa men inte lika bra på att lära oss lyssna eller se på konst. Men om man lär sig lyssna på ’fula’ ljud klarar man av livet bättre. Då kan man uppskatta musikaliteten i skramlet från tunnelbanan.”
FOTNOT: Art’s Birthday Party har följande förhistoria: 1963 hittade den amerikanske fluxus-konstnären Robert Fillious på att ”Konsten” föddes för över en miljon år sedan när någon tappade en svamp i en hink med vatten. För fem år sedan sändes det första europeiska radioevenemanget för att fira detta. Erik Mikael Karlsson, producent i P2, har ansvarat för de svenska sändningarna 2005-2009 tillsammans med SR c. Sändningen från Art’s Birthday Party 2009 finns att höra på www.sr.se och från tidigare år på www.sr.se/src.
TEKNISK FOTNOT: Elektroakustisk musik blir till när en generator (ex. en dator eller synt) skapar elektroniska svängningar genom en förstärkare vilka spelas upp i en högtalare. Alternativt kan ljuden spelas in med mikrofon och sedan förändras i datorn.
Elektronika är ett samlingsnamn för elektronisk dansmusik och en yngre släkting till EAM.
Tekniken för att göra EAM och elektronika finns i de flesta moderna hemdatorer.
Lyssna också på:
SR c
Fylkingen
www.larm-festival.se
P1 Sing
Ström
Beatport
Ubu
Sonic Arts Network
Kunstradio (Österrike)
Hedvig Weibull
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktörn