Utrikesfödda har det tuffare på arbetsmarknaden och jobbar för lägre årsinkomst än kollegor från Sverige. Privatisering skulle öka deras öka möjligheter – men effekten kan bli större löneskillnader, visar en granskning av buss- och taxibranschen.

I förra veckan berättade LO-Tidningen att unga kvinnor som inte är födda i Sverige har allra svårast att få jobb i Sverige.

Nationalekonomen Mikael Ohlson, vid Växjö universitet, har undersökt hur flera stora lagändringar har påverkat invandrarnas möjligheter i arbetslivet. I sin avhandling konstaterar han att 1990 års avreglering av taxinäringen syns direkt i förarnas plånböcker.

– Före avregleringen var skillnaderna i årsinkomster mycket små, nästan inga, på taximarknaden. Men efter avregleringen ökade skillnaderna. De utrikesfödda fick en sämre utveckling, säger Mikael Ohlson.

Flera chaufförer
När taxibranschen släpptes fri ökade antalet chaufförer kraftigt, och i samband med det ökade också andelen taxiförare som är födda utomlands.

Bland busschaufförer blev inkomstutvecklingen en annan när konkurrensen släpptes fri. Men det betyder ändå att bussförare som är födda utomlands i genomsnitt har en lägre inkomst än sina svenska kollegor:

– Arbetsinkomsterna var högre för de inrikesfödda redan före avregleringen och det gapet bestod i stort sett också efter avregleringen, säger Mikael Ohlson.

Det kom han fram till efter att ha granskat förarnas årsinkomster före och efter 1989. Då ändrades lagen kring linjetrafiktillstånd – och länen började upphandla lokal och regional kollektivtrafik på en marknad med flera företag.

Skillnader mellan världsdelarna
Mikael Ohlson har också tittat på om utrikesfödda får högre årsinkomst när de blir svenska medborgare.

– Det lönar sig för personer som är födda i Afrika och Asien att bli svenska medborgare, men det gäller inte dem som kommer från Västeuropa. Det är alltså skillnader mellan världsdelarna, säger han.

FAKTA: Avregleringen
Taxinäringen avreglerades 1990. Därmed fick vem som helst, efter att ha blivit lämplighetsprövad och godkänd av länsstyrelsen, starta eget taxiföretag. Priserna släpptes fria och taxiägarna behövde inte längre tillhöra en beställningscentral.
Ett par år senare hade antalet taxibilar fördubblats, och det gick att åka billigare än tidigare. Den fackliga anslutningen bland förarna minskade eftersom fler blev egna företagare.


Läs också: Artikeln "Bristen på kollektivavtal sänker våra löner" 2009-01-15