”Bristen på kollektivavtal sänker våra löner”
Dimitrios Faniadis har arbetat som taxichaufför länge. Han upplevde att statusen på yrket sänktes efter avregleringen av taximarknaden och därmed sjönk också lönen. |
Dimitrios Faniadis började köra taxi i Stockholm för 31 år sedan och har sett hur taximarknaden har förändrats.
– Efter avregleringen sänktes statusen på yrket och det blev lönesänkningar för alla, säger han.
Forskningen visar dock att taxichaufförer som inte är födda i Sverige förlorade allra mest när taxibranschen släpptes fri.
Dimitrios Faniadis kom från Grekland som 18-åring. De första åren i Sverige läste han på universitet och jobbade inom flera olika branscher, bland annat som tunnelbaneförare. Från 1978 och tio år framåt var han anställd som taxichaufför, innan han blev egenföretagare inom Taxi Stockholm. I dag är han även vice ordförande i styrelsen.
– När jag började fanns det i stort sett bara ett taxibolag i Stockholms län, med undantag för några mindre. Ett halvår efter avregleringen 1990 dök det upp en massa nya bolag som inte erbjöd sina anställda kollektivavtal, säger Dimitrios Faniadis.
Sänkt status
Han ser just bristen på kollektivavtal som ett skäl till att många utrikesfödda fick lägre årsinkomst efter avregleringen.
– Många söker sig till bolag som inte tillämpar kollektivavtal. De vet inte sina rättigheter och går därför miste om vissa förmåner. Men trots att alla inte tillämpar kollektivavtal anlitas de av landstinget och andra statliga verk, säger Dimitrios Faniadis.
Han upplever att statusen på yrket sänkts efter avregleringen.
– Lönen sjönk de första åren, innan vårt bolag hittade en ny position på arbetsmarknaden. Och det blev tråkigare att jobba på så sätt att det kom många lycksökare som dumpade priserna och körde svart, säger Dimitrios Faniadis.
Inga skillnader med avtal
Han hävdar att skillnaderna i årsinkomst mellan inrikesfödda och utrikesfödda i dag inte finns inom det bolag där han själv arbetar och som tillämpar kollektivavtal.
– Vi införde procentlön i början på 1990-talet. Inkomsten styrs delvis av chaufförernas förmåga att köra in pengar. Men om det är några skillnader i det fallet mellan inrikes- och utrikesfödda vet jag inte, säger Dimitrios Faniadis.
FAKTA: Avregleringen
Taxinäringen avreglerades 1990. Därmed fick vem som helst, efter att ha blivit lämplighetsprövad och godkänd av länsstyrelsen, starta eget taxiföretag. Priserna släpptes fria och taxiägarna behövde inte längre tillhöra en beställningscentral.
Ett par år senare hade antalet taxibilar fördubblats, och det gick att åka billigare än tidigare. Den fackliga anslutningen bland förarna minskade eftersom fler blev egna företagare.