Konsulter tar makten på företagen
Folkhälsovetaren Kristina Finnholm har undersökt konsulternas roll på ett stort företag, och berättar att de anställda upplevde facket som oerhört passivt i den frågan: ”De fackliga organisationerna borde kunna tycka till om det mesta som kan ha negativa konsekvenser för löntagarna. men de verkar i dag mest hålla ihop lönerna”, tycker hon. |
Konsulterna tar över och kvar blir ett anställt b-lag, som tappar både motivation och arbetsglädje.
– Den fasta personalen använder mindre av sin arbetskapacitet medan externa konsulter jobbar desto mer, säger folkhälsovetaren Kristina Finnholm.
Kristina Finnholm har länge intresserat sig för vad nedskärningar får för konsekvenser för arbetsmiljön. Och hon ville ta reda på vilken effekt den externa arbetskraften, konsulterna, har på arbetsmiljön.
– Det är väldigt svår att hitta information om konsulterna, att komma under skalet. Den världen är så väldigt välpolerad, säger hon.
Djupintervju
I sin magisteruppsats har hon gjort ett försök genom att djupintervjua en konsult som anlitats av ett av landets största och mest högteknologiska företag.
Konsulten hade jobbat på företaget länge och hade god insyn.
Genom konsultens ögon fick Kristina Finnholm inblick i ett företag där ledningens ambitioner enbart handlade om de kortsiktiga vinsterna. Företaget hade gjort flera nedskärningar, bland annat genom att minska på personalen och organisera om. Externa krafter, konsulterna, fick styra en allt större del av verksamheten.
Spetskompetens
Konsulterna var också de som hade spetskompetensen. De vanliga anställda hade långt till sina chefer och upplevde sig som ett b-lag som bara träffade linjechefen en gång i kvartalet. Den fasta personalen arbetade i stället i projektgrupper under projektansvariga.
– Företaget har valt att inte utveckla den egna personalstyrkan – utan i stället plocka in kunskap utifrån. Det är inte längre den vanliga personalen som kan grejerna, säger hon.
Förväntningarna på vad man som anställd respektive konsult skulle göra skilde sig markant åt.
– Konsulterna är där för att vara drivande, och den interna personalen blir överkörd och tappar arbetsglädjen, säger Kristina Finnholm.
Konsulterna styr
På det aktuella företaget fanns det konsulter på alla nivåer i verksamheten, som därför också styrde en väldigt stor del av produktionen.
– De kan då komma åt att ge råd som gagnar dem själva och gör att de kan plocka in fler från sin egen personal.
Konsulten som intervjuas i uppsatsen säger att ”det finns en auktoritetstro som gör att man lätt lämnar över beslutsfattandet till konsulterna: De uppfattas som experter på området. Man utvärderar inte konsulternas råd och rekommendationer utan tar deras ord för rådande lag.”
– Jag tror inte alls att ledningen förstår vidden av det som sker, utan att ett antal olika beslut under flera års tid har lett fram till detta, säger Kristina Finnholm.
Enligt henne är ett problem att företagen inte kan ifrågasätta experternas rekommendationer:
– Stora konsultbolag kommer in och ger råd som själva verksamheten inte har möjlighet att ifrågasätta, för att den rätta kunskapen inte finns. Man köper väldigt mycket de trender som råder, utan att riktigt tänka efter. Allting kan rättfärdigas bara det leder till bättre bokslut, säger Kristina Finnholm.
FOTNOT: Kristina Finnholms magisteruppsats heter Efter taylorismen: Organisation och ledarskap i ett svenskt högteknologiskt företag. Den har getts ut i bokform av Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.