Fransk offentlig tv blev reklamfri den här veckan. Men i stället för att jubla strejkar personalen i protest.

– Ärligt talat struntar jag i själva reklamen. Men förändringen äventyrar vår framtid, säger Marc Chauvelot i fackförbundet SNRT-CGT.
Han är en av France Télévisions cirka 11.000 anställda och jobbar som tekniker hos France 3.

I januari förra året meddelade presidenten Nicolas Sarkozy överraskande att reklamen skulle bort från de offentliga tv-kanalerna. Motivet var att public service inte ska syssla med samma sak som de privatägda mediebolagen.

Fem statliga kanaler
Ett år senare är tanken ett faktum. Från och med i måndags är det inte längre några reklamavbrott på kvällstid i de fem statligt ägda kanalerna. Personalen inledde denna nya era genom att strejka i tre dagar.

Problemet är den framtida finansieringen. Bara under det första året försvinner 4,8 miljarder kronor i reklamintäkter. Bortfallet blir ännu större om två år, när annonserna också upphör på dagtid. Hålet ska bland annat täckas genom nya skatter på telekommunikationer och på reklam i privata tv-kanaler, och parlamentet ska varje år rösta om tv-budgeten.

– Det kan verka paradoxalt, men reklamen har garanterat ett oberoende från den politiska makten, säger Marc Chauvelot.

Befarar nedskärningar
Facken befarar att framtiden innebär stora personalnedskärningar.

Precis som andra kritiker tror tv-teknikern att presidentens egentliga motiv är ett annat än det som sägs öppet.

– De som tjänar på reformen är ju de privata kanalerna, som ägs av nära vänner till Sarkozy, säger Marc Chauvelot.

Anna Trenning-Himmelsbach
Skicka ett e-postbrev till redaktionen