”Lönerna dumpas med EU-regler”
SVAR DIREKT Jag har aldrig påstått att upphandlarna bakom Citytunneln bryter mot lagen. Problemet är snarare att de tillämpat EU:s upphandlingsregler på ett sätt som leder till lönedumpning.
Det sker trots att NCC har fått en stor del av uppdraget, vilket Mellberg skriver. Men NCC la ut jobbet på det irländska bemanningsföretaget Rimec, som i sin tur anlitade polsk arbetskraft. Den största delen av bygget tillföll tyskdanska MCG, som i sin tur anlitade Cracbau som likaledes anställde polska arbetare. Jobben kring tunnelmynningen söder om Malmö utfördes från början av Eurotec som dock försvann efter elva månader och ersattes av CRZ. Båda anlitade polska arbetare.
Allt enligt uppgift från Byggnads i Malmö, som för övrigt haft mängder av förhandlingar där man, förgäves, försökt nå vettiga uppgörelser kring arbetsvillkoren.
Skanska har inga uppdrag i själva Citytunneln.
Ett återkommande problem har varit att den utstationerade arbetskraften byts efter något halvår och därför inte betalar någon skatt i Sverige, vilket leder till dubbla förluster. Medlemmar i Seko och Byggnads går miste om jobb och Sverige går miste om skatteintäkter.
Så nog finns det problem med Citytunneln. De är dessutom, till stor del, onödiga. Med en klok upphandling och en uttalad vilja att motverka lönedumpning kan man säkra justare villkor även kring uppdrag som lyder under EU:s upphandlingsdirektiv. Det visar bland annat skillnaden mellan Citytunneln i Malmö och Citybanan i Stockholm.
Clas Linder, tf förbundsordförande, Transport