REPLIK Clas Linder skriver i sin artikel att arbetet med Citytunneln ”… till 100 procent gått till utländska företag med mer eller mindre lågavlönad personal.”

Den beskrivningen av Citytunneln är helt felaktig och det sammanhang som projektet nämns i antyder att det inte är svenska kollektivavtal som gäller för arbetare vid Citytunneln vilket också är felaktigt.

Samtliga upphandlingar för kontrakt vid Citytunneln har skett enligt svensk lag och EU:s upphandlingsregler. Av de drygt 20 kontrakt som hittills skrivits för projektet har så gott som alla gått till svenska företag eller till svenska dotterbolag i internationella koncerner. Det enda undantaget är den stora anläggningsentreprenaden för tunnlarna och station Triangeln som utförs av konsortiet Malmö Citytunnel Group som består av två danska och ett tyskt byggföretag. De övriga fyra stora anläggningsentreprenaderna utförs av NCC och Skanska.

Några entreprenörer har anlitat utländsk arbetskraft, bland annat på grund av brist på arbetskraft och kompetens i Sverige. Till exempel saknas tunnelborrningskompetens i Sverige. Men Citytunnelns entreprenörer är enligt kontrakt bundna att följa svensk lagstiftning och arbetsmarknadens regler, och kollektivavtal ska tecknas för alla som arbetar med Citytunneln.
Anders Mellberg, informationschef Citytunneln