Uteslut inte statligt bilstöd
Både Saab och Volvo är till salu. Beskeden gavs av GM och Ford när de i veckan uppvaktade den amerikanska kongressen för att tigga pengar.
Beskeden kom knappast överraskande. De amerikanska bilgiganterna söker statsstöd om flera hundra miljarder kronor, annars hotas de av konkurs. För GM:s del påstås den kunna inträffa redan före nyår.
Att amerikanska staten skulle anslå pengar för att rädda också de små svenska dotterföretagen förefaller inte troligt, även om dessa förmodligen är i bättre skick i vissa avseenden.
Den världsvida finansiella härdsmältan har drabbat bilförsäljningen hårt. Den ekonomiska osäkerheten gör att hushåll och företag skjuter upp nybilsinköp.
Bilbranschen försöker ta sig igenom en hård vinter
Bilföretagen försöker övervintra med hjälp av varsel, permitteringar och införande av tredagarsvecka. I sista hand räknar de med statens hjälp. Både den franska och den tyska regeringen förbereder stödpaket till pressade personbilstillverkare.
Den svenska regeringen har varit märkvärdigt ointresserad av att hjälpa Västsverige genom bilkrisen.
De arbetslösa bilarbetarna lämnas i sticket. De kan varken räkna med en anständig a-kassa eller utbildning. Några planer på mer omfattande regionala stödinsatser har inte heller regeringen.
Varje antydan om att staten i en eller annan form kan behöva medverka vid en rekonstruktion av Saab och Volvo avfärdas kategoriskt av regeringen med hänvisning till marknadens självkorrigerande krafter. Det är som om regeringen önskar livet ur företagen.
Glöm inte alla Volvos år av lönsamhet
Det har i debatten sagts av självutnämnda experter att Volvo har sig själv att skylla som inte satsat på en annan typ av bilar än de som man framställt.
Men den som säger det förstår inte hur marknaden fungerar. Volvo har under flera årtionden visat upp god lönsamhet genom att tillverka just de bilar som kunderna efterfrågat.
Försök att byta inriktning har inte slagit väl ut. Liksom andra tillverkare av större mellanklassbilar har Volvo tvingats konkurrera med det man är bra på: kvalitet, säkerhet och design.
Förr eller senare tar efterfrågan på personbilar åter fart. Men uppenbart verkar vara att fler köpare då kommer att välja bensinsnåla eller miljövänliga bilar av hybridtyp. Alla biltillverkare är tvingade att snabbt anpassa sin produktion till dessa krav.
Oklokt att utesluta statlig medverkan
Det finns i sig inget som tyder på att Volvo skulle vara sämre skickat att klara av en sådan omställning än andra tillverkare. Kompetensen finns.
Men går det att finna rätt partner och tillräckligt riksvilliga investerare?
Det vet vi inte idag. Men att som regeringen gör utesluta varje statlig medverkan vid en rekonstruktion av de svenska bilföretagen är både oklokt och oansvarigt.