GM markerar med säljplaner
General Motors överväger att sälja biltillverkaren Saab. Företaget tänker göra en strategisk översyn av varumärket Saab, enligt de affärsplaner som GM lämnat in till USA:s kongress.
– Det handlar om ekonomiskt stöd i USA. GM vill satsa på amerikanska märken och det är väl en slags markering, säger Håkan Danielsson, ordförande för akademikerföreningen på Saab Automobile i Trollhättan.
Han tycker att situationen är svårbedömd. Samtidigt pekar han på att Trollhättan är en av General Motors billigaste produktionsorter. Produktionsapparaten är hårt bantat och lönerna ligger lågt jämfört med i exempelvis Tyskland.
Det är alltså inte helt klart vad den strategiska översynen innebär. Fritz Henderson, som är en av General Motors högsta chefer, har till media i Detroit sagt att företaget letar en köpare medan Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile, inte tror att en försäljning är på gång. Han säger till TT att det nu handlar om att säkerställa finansiering av företaget.
Paul Åkerlund, IF Metalls ordförande på Saab, vill inte uttala sig. Först vill ha ta reda på vad informationen från General Motors säger.
Näringsminister Maud Olofsson är enligt TT i en liknande situation. Näringsdepartementet analyserar informationen från biljätten i USA.