En försäljning av Volvo finns med bland Fords strategier för framtiden. Slutligt beslut fattas först om flera månader.

Men hotet om nedläggning av Volvo Personvagnar avvisas fortfarande kategoriskt av Fordledningen.

– Det ligger långt från vad vi nu pratar om, säger Ian Slater, vice vd för Ford i en kommentar till TT.

Vid årets början hade Volvo Personvagnar 24.400 anställda. 17.600 fanns i Sverige. Sedan dess har krisen rensat i leden. Men försommarens varsel på 1.900 hade ingen effekt och därför återkom företagsledningen i oktober med ett dubbelt så omfattande varsel.

Volvo har också sagt upp kontrakten med 700 inhyrda konsulter.

– Ford har under hösten allt mer tagit sin hand ifrån os, säger en inte särskilt förvånad Stig Axelsson, ordförande i tjänstemannafacket Unionen på Volvo PV, till TT.

Fords vice vd, Ian Slater, redovisade i dag tre alternativ när det gäller Volvos framtid: Behålla, släppa in delägare eller sälja.

Spekulationerna har så här långt pekat ut franska Renault och flera asiatiska tillverkare som eventuella spekulanter på Volvos Personvagnar.

På en rak fråga från TT om ifall det finns någon tänkbar köpare svarar han:

– Inte vad jag känner till.

TT: Hur viktigt är den svenska regeringens stöd i det här läget?

– Det är en fråga som bör ställas till Volvoledningen. Jag vet att regeringen i Sverige på många sätt redan stöder bilindustrin och att den alltid har gjort det.