Arbetsförmedlingen knackar dörr
Dörrknackning är arbetsförmedlingens senaste metod för att hitta jobb att förmedla. Arbetsförmedlare på jobbjakt besöker nu företag i hela landet.
Julen närmar sig, men om det knackar på dörren den här veckan är det inte tomten som vill veta om det finns några snälla barn, utan arbetsförmedlingen som vill veta om det finns några lediga jobb.
Jobbjakten kallas kampanjen som startar i dag. Arbetsförmedlare i hela landet ger sig ut till företag för att hitta lediga jobb som av olika anledningar inte annonserats ut eller anmälts till arbetsförmedlingen.
Det finns jobb
Trots lågkonjunktur och varsel, finns det jobb att hitta, enligt Karin Ericsson, Arbetsförmedlingens marknadschef i östra Sverige.
– Visst står vi inför utmaningar, men vi vet att det finns en massa jobb som vi inte fångar upp och som arbetsgivarna inte tagit tag i att rekrytera till. När vi kommer och erbjuder vår hjälp tar många emot den och kanske tidigarelägger en planerad anställning, säger hon.
Enligt Karin Ericsson har metoden med jobbjakt givit goda resultat när den prövats tidigare. I våras genomfördes kampanjen under en enda dag och resultatet blev 2 000 funna jobb.
– Vi har mycket goda erfarenheter av den här metoden. Vi hittar inte bara lediga jobb utan lär oss också mycket av arbetsgivarna och skapar kontakter som är bra inför framtiden, säger hon.
Spårning
Hur många arbetsförmedlare som ska ge sig ut på jakt är det upp till varje arbetsförmedling att avgöra, men samtliga arbetsmarknadsområden i landet deltar på något sätt. Enligt arbetsförmedlingen finns det alltid lediga jobb, oavsett konjunkturen, och gott om kompetenta arbetssökanden som är beredda att fylla luckorna.
Genom kampanjen ska jobben spåras upp och arbetsgivarna erbjudas hjälp med att hitta rätt personer till tjänsterna.
– Allt talar för att dessa kontakter med arbetsgivarna ger resultat. Tidigare jobbjakter har visat att det finns dolda jobb ute på arbetsplatserna. Och genom goda arbetsgivarkontakter kan vi på ett bättre sätt matcha arbetssökande, säger Karin Ericsson, marknadschef i östra Sverige, i ett pressmeddelande.