Här är de fyra stridsfrågorna
Fyra frågor splittrar arbetsgivarna. LO-Tidningen har borrat i motsättningarna inom Svenskt Näringsliv.
Teknikföretagen – Almega.
Det råder fortfarande oenighet om hur märket på arbetsmarknaden ska sättas, det vill säga vilken löneuppgörelse som ska bli utgångspunkt för resten av förhandlingarna. Teknikföretagen vill att deras avtal ska bli normen för övriga löner även i framtiden. Men den uppfattningen utmanas av allt fler arbetsgivare inom den kraftigt växande tjänstenäringen. Almega och Svensk Handel vill se en förändring.
Samtidigt vill Almega ge tjänstemännen större tyngd i avtalssammanhangen. Medan Teknikföretagen vill att LO-grupperna ska behålla sin vikt eftersom de har stor betydelse för industrin.
Svensk Handel – Svenskt Näringsliv.
Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel, fick bakläxa under avtalsrörelsen. Svenskt Näringsliv tyckte att uppgörelsen med Handels var för generös. Klackenberg tvingades att backa, men slöt ändå ett ungefär lika generöst avtal med facket. Och nyligen sa Dag Klackenberg att han även i framtiden tänker sluta högre avtal än industrin, i procent räknat.
Teknikföretagen – resten.
Lavaldomen gör att dagens lönesystem måste förändras. Teknikföretagens vill införa en lagstadgad minimilön. Svenskt Näringsliv ställer sig inte bakom förslaget men har försökt, och misslyckats, med att få in frågan i regeringens utredning om Lavaldomens konsekvenser.
Frågan om minimilönen är känslig. Ingen vill ange exakt hur stor en den skulle vara. Det är oklart om det endast skulle finnas en enda minimilön på hela arbetsmarknaden eller om det skulle finnas flera för olika branscher.
En lagstadgad minimilön skulle underminera den svenska modellens princip att parterna själva tar ansvar för situationen på arbetsmarknaden.
Teknikföretagen – Metall- och kemigruppen.
Teknikföretagen ville slå sig samman med Metallgruppen och Industri- och kemigruppen, men det ville inte de.
Det finns ett missnöje om hur arbetsgivarnas landskap ser ut och det märks på flera områden. Efter sommarens busstrejk krävde Peter Jeppsson, Transportgruppens och Bussarbetsgivarnas vd, att KFS och Pacta – två mindre arbetsgivarorganisationer som står utanför Svenskt Näringsliv – skulle läggas ned. Men i stället växer de och överväger att gå ihop.