I en promemoria från näringsdepartementet, som går ut på remiss i dag, torsdag, föreslås att sjömän i inre fart i fortsättningen ska ha samma 80-procentiga sjuklön och sjukpenning som andra anställda.

Med ”inre fart” menas framför allt skärgårdstrafiken. Eftersom de som arbetar på skärgårdsbåtarna bor på land och bara är borta under dagen finns det ingen anledning till att de ska ha särskilda regler om ersättningen vid sjukdom, resonerar näringsdepartementet.

För sjömän i ”närfart”, till exempel inom färjetrafiken på Östersjön, föreslår departementet en blandning. De första 14 sjukdagarna ska sjömännen få sjuklön enligt sjömanslagen precis som hittills, vilket betyder full lön. Från och med 15:e sjukdagen förs sjömännen över till den vanliga sjukförsäkringen.

Sjömän i fjärrfart ska enligt förslaget behålla rätten till full lön vid sjukdom så länge de är kvar ombord. Men så fort de går i land förs de över till den vanliga sjukförsäkringen.

Mindre i plånboken
Förslaget innebär alltså mindre i plånboken för sjömän som blir sjuka, i synnerhet om sjuktiden blir lång. Enligt sjömanslagen har anställda i när- och fjärrfart rätt till full lön i 60 dagar vid sjukdom, medan anställda i inre trafik har denna förmån 30 dagar.

Tiden med full lön vid sjukdom har förlängts ytterligare i kollektivavtal. Efter fem års anställning i samma rederi kan sjömän få full lön upp till 150 sjukdagar.

– Vi är överraskade. Vi visste inte att det här förslaget var på väg, säger Mats Ekeklint vid Seko Sjöfolk. Det är svårt att kommentera promemorian innan vi har läst den, men det är klart att det här är en försämring.

Fråga för avtalsrörelsen 2010
Hur sjukförmånerna i sjömännens kollektivavtal påverkas när lagstiftningen förändras är än så länge svårt att avgöra. Källor inom Seko Sjöfolk bedömer att sjuklönen blir en fråga för avtalsförhandlingarna år 2010.

Per Håvik, jurist vid näringsdepartementet som har haft politikernas uppdrag att skriva promemorian, pekar på en tänkbar fördel för sjömännen med förslaget: Försäkringskassan kan lättare ta itu med deras rehabilitering när de får sjukpenning från försäkringskassan i stället för sjuklön från rederiet.

Gäller från den 1 juli
Men enligt Mats Ekeklint väger den fördelen lätt.

– När arbetsgivarna betalar full lön i upp till 150 sjukdagar har de mycket starka skäl att hjälpa sjuka anställda tillbaka till arbetet.

Remisstiden för förslaget löper ut den 31 januari. Regeringens avsikt är att sedan skriva ett lagförslag som kan träda i kraft den 1 juli 2009.