Tycker du att du är utsatt för risker i din arbetsmiljö? Troligen inte.
– Nästan alltid bedömer människor sin personliga risk vara mindre än andras, säger Lennart Sjöberg, tidigare chef för Centrum för riskforskning vid Handelshögskolan i Stockholm. 

– Man tycker själv att man har mer kontroll över riskerna än vad de andra har, förklarar han.

En annan faktor som kan påverka om du tycker att du är utsatt för en risk är om du är van vid din arbetsmiljö.

– Vanefaktorn gör att man känner sig tryggare, säger Lennart Sjöberg.

Information
För att öka säkerheten på arbetsplatserna kan information vara en åtgärd. Men för att den ska vara effektiv krävs att den kopplas till att det går att undvika risker, enligt Lennart Sjöberg. 

Marianne Törner, docent i ergonomi som arbetar med säkerhetsforskning vid Arbets- och miljömedicin på Göteborgs universitet, vill påminna om det socialpsykologiska perspektivet i säkerhetsarbetet.

– Framför allt brukar det jobbas med de mer synliga faktorerna, som fysisk säkerhet, säkra maskiner, en bra arbetsplatsutformning och enskilda personers beteende i samband med olyckor och tillbud, säger hon.

Drivkrafter
Men för att förstå säkerhet ur ett socialpsykologiskt perspektiv gäller det att inte titta så mycket på att Kalle gjorde si eller så i en viss situation, trots att han visste att man inte ska göra så.

– I stället bör man försöka förstå vilka drivkrafter som ligger bakom hans beteende, säger Marianne Törner.

– Det kanske finns stora vinster med att ta risker. Det kan exempelvis vara så att chefen i ett ögonblick säger att säkerhet är viktigt, men att vad som sedan faktiskt belönas är att personalen är snabb och har en hög produktivitet.

Hon beskriver hur de gemensamma sociala normerna utvecklas utifrån en sådan bild på arbetsplatsen. Och att det kallas för säkerhetsklimat.

Snårig säkerhetskultur
Säkerhetsklimatet kan kartläggas med hjälp av exempelvis enkäter med konkreta frågor till personalen. Däremot är en arbetsplats säkerhetskultur snårigare att greppa.

– Det handlar om mer djupliggande värderingar som är svåra att påverka om man inte kan organisationen väldigt väl. Men jobbar man med klimatet har man kommit en bra bit på väg, säger Marianne Törner.