BOKNOTIS. En ny typ av städer har vuxit fram. De är mer än bara hus, gator, landskap och institutioner. För de breder osynligt ut sig i platslösa cirkulationer av kapital och information.

Saskia Sassen skriver i antologin Thinking Worlds att dessa städer är att förstå som gränszoner där en mängd beteenden och relationer upprättas utan att vara del av en gemensam helhet.

De besjälas inte av någon enhetlig folklighet, uttrycker inte någon gemensam kultur. Och där kan också den politiska aktiviteten ta sig helt nya former.

Filosofi som konst
På liknande vis växer en ny typ av filosofi fram.

Den kan lämna bokens form och dyka upp som konstutställning, vilket har fått de svenska filosoferna Daniel Birnbaum och Sven-Olov Wallenstein att tala om filosofins ”kuratoriska vändning”.

Och när den lämnar sina institutioner kan den också oförhappandes möta politiken, skriver Valery Podorga, och själv bli en politisk aktivitet av nytt slag.

Nya relationer, nya beteenden i filosofin alltså. Dessa förväntas inte leva upp till det ”för alla och alltid” rätta, menar Jacques Rancière. Istället ska etiken spräcka maktkoncentrationer och förhindra låsta positioner mellan olika praktiker.

Passivitet som handling
Som en filosofins slacker hävder Giorgio Agamben att även den yttersta passiviteten skulle vara en ny form av teoretisk och politisk praktik.

En etik för (och från) städer av idel subkulturer.

Filosofiantologi: Thinking Worlds. The Moscow Conference on Philosophy, Politics, and Art.
Redigerad av: Joseph Backstein, Daniel Birnbaum och Sven-Olov Wallenstein.
Förlag: Sternberg Press.

Läs också: Presentation av boken på förlagets hemsida.

Lars-Erik Hjertström Lappalainen
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktörn