Volvo Lastvagnar hänvisar dem som ska sägas upp till a-kassan och pekar på att det dröjer sex månader innan de blir av med sina arbeten.

– Vi jobbar i en mycket konjunkturkänslig och cyklisk bransch med mycket toppar och vågdalar. Det måste vi hantera tillsammans med våra anställda. Vi  berättar för dem som anställs hur det ligger till, säger Agneta Bonna, som är personaldirektör på Lastvagnars fabriksdivision och som är en av dem som förhandlar med facket.

"Bra skydd i a-kassan"
Hon säger att de som kommer förlora jobben nu har arbetat kort tid. I Sverige har de fått tillsvidareanställning medan de i Gent i stor utsträckning har tidsbegränsade anställningar. De anställda har gjort en bra insats enligt henne, men Volvo har inte möjlighet att erbjuda något. Personaldirektören pekar också på att Sverige har ett bra skydd i a-kassan. Dessutom kommer de som förlorar jobbet inte att göra det förrän om ett halvår. Hon berättar även att företaget samarbetar med arbetsförmedlingen och Trygghetsrådet för att underlätta för dem som blir arbetslösa.

Vinstrikt
LO-Tidningen har tidigare berättat att IF Metall är kritiskt mot att Volvo inte erbjuder dem som ska sluta någon form av stöd. William Frank, klubbordförande på Volvo Lastvagnar i Umeå, efterlyser avtalspension för äldre, ekonomiskt stöd åt dem som vill studera och avgångsvederlag till dem som själva väljer att sluta. Han pekar också på att Volvo Lastvagnar till skillnad från Volvo PV är mycket vinstrikt.

Volvo Lastvagnar vill säga upp 1.400 av sina anställda. Av dem finns 370 i Umeå, 610 i Göteborg och 420 i Gent i Belgien.
– Jag förstår att det är hårt nu, särskilt i Göteborg. Det är fruktansvärt för dem som drabbas av uppsägning, säger Agneta Bonna på Volvo.