KULTURNOTIS. Iittalas konceptbutik på Södermalm i Stockholm är ett av de tydligaste exemplen på hur långt ett företag är berett att gå när det gäller varumärkesbyggande eller så kallad branding.

Butiken är "influerad av den urbana konsumentens livsstil och tanken om återanvändning".

Därför har såväl vita väggar som glasmontrar med de sedvanliga raderna med prydligt uppställda föremål valts bort.

Fabriksmiljö
Istället har målsättningen varit att skapa lite av den råa och opolerade miljön som finns i fabriken.

"I nya Iittala Store på Götgatan vill vi visa produkterna i sin rätta miljö och skapa en känsla var de verkligen kommer ifrån".

Designbyrån Byggstudio, ansvariga för inredningen, har bland annat använt sig av "gamla återanvända ugnsvagnar på hjul från produktionen".

Någon brist på lämpligt material från industrimiljöer råder inte, med tanke på att koncernen håller på att lägga ned tillverkningen i Höganäs. Vilket en representant från Iittala påpekade för pressen innan butiken öppnade för allmänheten.

Historiens avtryck
I Iittala Group, en del av koncernen Fiskars Corporation, ingår kända svenska varumärken som Rörstrand och Höganäs Keramik även om produktionen idag är på väg till eller redan placerats i "länder med en lägre kostnadsnivå än Sverige".

Nu är det nog inte det Iittala syftar på när de skriver att "Upplevelsen förstärks av att historien finns i inredningen."

Thomas Olsson
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktörn