Volvos varsel i dag, onsdag, på ytterligare 3.400 anställda och konsulter signalerar att företaget är i djup kris. Försäljningssiffrorna rasar på de viktigaste marknaderna och produktionskapaciteten kapas rejält.

Vid årets början hade Volvo Personvagnar 24.400 anställda. 17.600 fanns i Sverige. Sedan dess har krisen rensat i leden. Men försommarens varsel på 1.900 hade ingen effekt och därför återkom företagsledningen i dag med ett dubbelt så omfattande varsel.

I Göteborg drabbas 2.230 anställda – 1.650 arbetare och nära 700 tjänstemän. I Olofström förlorar 410 anställda jobbet och motorfabriken i Skövde och Floby drar ner med 60 anställda.

Dessutom säger Volvo upp kontrakten med 700 inhyrda konsulter och i förlängningen kommer ytterligare en lång rad verksamheter att drabbas. Varselvågen inom bilbältet är därför inte över.

”Svåra tider”
Den nye vd:n Stephen Odell kommenterade neddragningarna mycket kortfattat:

– Det är svåra tider, de kräver svåra beslut. Vi behöver dra ner mer än vi trott, sade han på presskonferensen. Vi måste anpassa vår kostnadsstruktur.

Underleverantörer och alla serviceföretag som lever på beställningar av personbilsjätten drabbas i motsvarande grad. Åkerier som är bilindustrins rullande lagercentraler får också betydligt mindre att göra.

Lastbilar
Sammantaget kan därför varselvågen inom personbilindustrin komma att handla om två eller tre gånger så många anställda som i dag. Det är ett allvarligt bakslag för regionen som förutom personbilarna också brottas med bekymmer för Volvo AB – lastvagnarna.

Också där har de anställda varslats om uppsägningar, men där saknas den dramatik som präglar varslet på personbilssidan. Tappet i försäljning för Volvos lastbilar sker från en extremt hög nivå och varslet är mest en anpassning till rådande konjunkturläge.

Volvo Lastvagnar behåller fortsatt sina marknadsandelar medan Volvo Personvagnar tappat försäljning i snabbare takt än marknaden som helhet. Till en del beroende på den rådande miljöbilstrenden som finns i hela världen. Stora bilar med bensinslukande motorer har sin framtid bakom sig och det slår nu med full kraft mot tusentals anställda inom bilindustrin i Västsverige.

Underleverantörer
– En mörk dag för underleverantörerna. Det rör sig om ungefär lika många jobb bort bland underleverantörerna som på Volvo, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen i en kommentar till TT.

Vissa underleverantörer har redan anpassat sig den egna anställningsstyrkan inför de väntade neddragningarna, men dagens mycket omfattande varsel överraskade ändå många.

– Jag har inte sett så stora neddragningar tidigare. Det är en stor risk att flera stora internationella underleverantörer beslutar att inte längre vara i Sverige och det skulle slå väldigt hårt mot Volvo, säger Svenåke Berglie.