Finanskrisen väcker många frågor
Karlstad har satsat på konsumentrådgivning. Ina Johansson, Elisabeth Eklo och Ulf Stefansson svarar på många olika frågor från missnöjda konsumenter. |
Köerna till Swedbank vid Stora torget i Karlstad ringlar sig långa under pågående bankkris. Även konsumentrådgivarna mitt emot märker av kundernas oro.
– Många frågar om insättningsgarantin, säger Elisabeth Eklo.
Rådgivarna har under de senaste veckorna på nära håll kunnat se paniken som bankkrisen skapat hos värmlänningarna.
– Folk är oroliga och funderar på att sprida sina pengar och det kan ju aldrig vara fel att sprida sina risker, säger konsumentrådgivaren Elisabeth Eklo.
– Men konsumenterna hänvisas till Konsumenternas bank- och finansbyrå, där de kan få gratis vägledning i just de här frågorna, berättar Ina Johansson, kollega till Elisabeth Eklo.
Få rådgivare
Konsumentrådgivarna i Karlstad arbetar heltid med konsumentvägledning, något som är ovanligt, enligt Konsumentverkets senaste nulägesrapport. Enligt den saknar 22 av landets kommuner helt konsumentrådgivning, medan 268 av landets kommuner har.
I det så kallade rådrummet i Karlstad arbetar inte bara en, utan fyra personer heltid som konsumentrådgivare. Och där finns även personer som kan ge råd när det gäller miljö, energi eller transporter.
– Det är praktiskt att vi alla sitter nära. Ibland kan man ju bolla över något ärende. Om det kommer någon med en Fortumräkning kan det vara energirådgivaren som får ta hand om det, säger Ina Johansson.
Förutom Karlstad tar rådrummet emot frågor från folk i grannkommunerna Forshaga, Hammarö, Sunne och Torsby.
Spontana besök
Rådgivarna i Karlstad har betydligt fler spontanbesök än andra konsumentrådgivare.
De har 34 procent spontanbesök. Genomsnittet ligger på 14 procent. Själva tror de att det beror på tillgängligheten, den centralt placerade lokalen.
– Så sitter vi inte bakom lås och bom heller, säger rådrummets enda manlige konsumentrådgivare, Ulf Stefansson.
Kontakter som rör boendefrågor toppar listan över de vanligaste frågorna. Ofta rör det sig om nybyggen och hantverkare.
Skriftliga avtal
Standardrekommendationen är att alltid göra skriftliga avtal – för att både konsument och näringsidkare ska vara skyddade.
– Vi hade ett fall där en konsument hade skrivit in en till två procents vite på beloppet för varje vecka som gick utan att arbetet var utfört i avtalet. Hantverkaren fick dra av på priset, säger Elisabeth Eklo.
Problem med telefonförsäljning
Andra vanliga ärenden som konsumenterna hör av sig om rör köp via internet och köp som kommit till efter samtal från telefonförsäljare.
Det är inte ovanligt att en konsument blir uppringd av telefonbolag – och en vecka senare kommer ett avtal på posten där han eller hon hälsas välkommen som kund. Detta utan att konsumenten själv tycker sig ha sagt ja till någonting.
Elmätare omdiskuterade
När något händer i konsumenternas vardag märker konsumentrådgivarna det snabbt, som exempelvis när elmätarna byttes ut i området i fjol.
– Det är och har varit väldigt heta diskussioner kring det här med elen och mätarna, att det helt plötsligt går åt mycket mer energi, säger Ina Johansson.
– En del har inte fått elräkningar på flera månader och sedan när den väl kommit så har den varit skyhög, säger Ulf Stefansson.
Rycker in som medlare
I Karlstad har rådgivarna även en medlande funktion. De tar ofta kontakt med näringsidkarna när en konflikt uppkommit. Och dessa ringer också till rådrummet när de fått problem med en kund. Oftast kommer faktiskt parterna till slut överens.
– Det är faktiskt bara en procent av alla reklamationer vi får in som går till Allmänna reklamationsnämnden, säger Ina Johansson.
Flyttades förra året
Förra året flyttade Konsumentverket från Stockholm till Karlstad, som en kompensation när försvaret lades ner i Kristinehamn. Närheten till verket är något som rådgivarna i rådrummet uppskattar.
– Då kan vi ge dem lite signaler om vad som är på gång, säger Elisabeth Eklo.
FAKTA/Gör så här – när du är missnöjd
- Vänd dig i första hand till konsumentvägledningen i din kommun om du behöver råd i en tvist.• Konsumenternas bank- och finansbyrå ger råd om det gäller bank- och/eller aktietjänster.
- Konsumenternas elrådgivningsbyrå tar hand om frågor på elmarknaden.
- Konsumenternas försäkringsbyrå kan hjälpa till vid försäkringstvister.
- Konsumenternas tele- och internetbyrå kan hjälpa dig med problem som gäller telefoni och Internet/bredbandstjänster.
- Advokatjouren är en kostnadsfri mottagning där advokater under en kvart hjälper dig med en första genomgång av ditt problem.
- Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med den du köpt en vara eller tjänst av. Myndigheten fungerar som en domstol och prövar tvisten gratis.
Källa: Allmänna reklamationsnämnden