/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2008/Sara-LinnarssonINS4108-.jpg
– Samtalen kretsar kring a-kassa, jobba i Norge, bostadslån och så vidare, berättar Sara Linnarsson som jobbar på en avdelning där många väntar på ett varsel. Foto: Björn Larsson Rosvall

När Sara Linnarsson fick fast jobb på Volvo Lastvagnar för två år sedan trodde hon att det mesta var säkrat. I dag är hon en av dem som hotas av uppsägning.

Volvo chockade med ett varsel på 1.900 personer förra tisdagen. Från Volvo Lastvagnar ska 1.400 bort i tre fabriker: Tuve i Göteborg, Umeå och belgiska Gent.

– Det kom som en chock. Vi visste att det gått sämre en tid, men att varslet skulle komma såhär snabbt var det ingen som trodde, säger Sara Linnarsson, 20 år, som jobbar på Tuvefabriken i Göteborg. 

För Sara kom inte varselbeskedet från cheferna, utan från hennes pappa.

Känns tungt
– Han ringde tidigt på morgonen och bad mig slå på text-tv. Medierna hade nyheten innan vi anställda hade fått reda på något. Det kändes tungt.

610 av totalt 2.400 anställda ska bort från Tuvefabriken. Ett kvällsskift läggs ner helt och ett halveras. Sara Linnarsson tror att de flesta på hennes avdelning ligger illa till då ingen har jobbat speciellt länge. Själv kom hon in på Volvo under en period då många nyanställdes. Arbetet består i att lägga kabelmattor på plats och montera batterilådor.


Kan ta tid
Än vet ingen vem som får behålla jobbet eller inte. Förhandlingarna kan dra ut på tiden.

– Vi försöker jobba på som vanligt, men man lägger inte in kabelmattan med samma entusiasm längre, säger Sara ironiskt.

– Det är konstig stämning på fabriken. Just nu är det mycket spekulationer. Samtalen kretsar kring a-kassa, jobba i Norge, bostadslån och så vidare.

Lämna lägenheten?
För Sara Linnarsson kommer ett eventuellt varsel påverka ekonomin oerhört mycket. Hon skaffade en lägenhet mellan stan och arbetet när hon fick jobbet. Blir hon uppsagd vet hon inte om hon kan ha den kvar.

– Ärligt talat vet jag inte hur jag ska få ett jobb som är lika bra betalt som på Volvo. Förut jobbade jag på restaurang, men det vill jag helst inte tillbaka till, förklarar hon.
Hon är inte bitter på Volvo som arbetsgivare.

– Allt går efter hur mycket som säljs. Säljer vi mindre bilar då måste personalen minskas. Sedan hade man hoppats att de kunnat minska mer successivt och vänta in pensionsavgångar och så vidare. Nu gjorde de bara det lättaste – att sparka alla.

FAKTA: Säljer lastbilar i 130 länder
Volvo Lastvagnar har nio monteringsfabriker runt om i världen och åtta fabriker som ägs av lokala partnerföretag. De största är Gent i Belgien, Tuve i Sverige, New River Valley i USA samt Curitiba i Brasilien.
Lastbilar från Volvo säljs och servas i över 130 länder. Drygt 90 procent av de fordon som produceras är riktigt tunga lastbilar, på över 16 ton.
KÄLLA: Volvo Lastvagnar