Facket berömmer skyddsarbetet
Bilens förare och ett 40-tal andra personer kunde sätta sig i säkerhet ovan jord, men de åtta som befann sig på 1250 meters-nivån tvingades ta sin tillflykt till en räddningskammare med friskluft i väntan på att röken skulle lägga sig. När räddningstjänsten och ett antal frivilliga styrt om luftflödet i gruvan klarnade det upp på en kvart.
De instängda kunde lämna räddningskammaren efter cirka två timmar, men det dröjde ytterligare fyra timmar innan de oskadda kunde komma upp ovan jord.
Det var en personbil tillhörande en entreprenör som fattade eld. Bilar som körs i gruvan är besiktigade för att förebygga olyckor.
– Men det är aldrig hundra tyvärr, säger vd och koncernchef Ola Johnsson till TT.
Allt flöt perfekt
Tomas Strömberg, som är huvudskyddsombud under jord i gruvan, säger att brand är det värsta som finns i gruvor men att han är nöjd med räddningsinsatsen.
– Jag for ut med gruvchefen så fort vi fick larmet och det flöt perfekt.
Det är första gången han hört talas om en bil som börjat brinna under jord, och han vet ännu inte vad som orsakade branden. En utredning av olyckan ska visa vad som hänt.
– Då får vi se om det brustit i säkerheten och om vi måste förbättra den, säger han.
Förebyggande arbete bättre
I februari dog en gruvarbetare i ett ras i gruvan i Kiruna. Då kritiserade facket LKAB för högt uppdrivet produktionstempo, och fack och arbetsgivare kom överens om att fokusera på säkerheten. Enligt Gruvtolvans ordförande Harry Rantakyrö har det också blivit betydligt bättre.
– Det förebyggande skyddsarbetet har kommit igång ordentligt. Det är stor skillnad, säger han till LO-Tidningen.