Kongressen är lobbyisternas chans
Godis och reklam väntar utanför kongressportarna. Foto: Anna Wahlström. |
Riksbyggen, AMF Pension, Nordea, Unga örnar, SSU, Folksam och AFA-försäkring. Listan kan göras ännu längre. Alla trängs de om utrymmet utanför kongresshallen och försöker locka till sig ombudens intresse med olika medel.
Riksbyggen bjuder på en fästingborttagare medan Folksam skänker bort strumpor till den som vill medverka i försäkringsbolagets frågetävling.
– Vinnaren fick en sommarkasse med bland annat en stegräknare, en vattenflaska och en keps. Tvåan fick en ryggsäck och trean en stegräknare, säger Ingrid Swarring, marknadsassistent på Folksam.
Tillsammans med Stig Karels, förbundsansvarig, svarar hon på ombudens frågor som rör olika försäkringsfrågor.
– En person undrade om reseförsäkringen gällde under en semester han haft med frun där hon låg sjuk i några dagar och inte kunde utnyttja semestern. Nu skulle han hem och skriva en skadeanmälan, säger Stig Karels.
Skänker en tia
Unga örnar har lagt en värdekupong på tio kronor i ombudens kongressväskor. Genom att fylla i värdekupongen och lämna in den till Unga örnars monter är de med och samlar in pengar till solfonden.
Pengarna används till olika internationella projekt som organisationen driver för att förbättra barnens situation över hela världen.
Vid montern kan ombuden även plocka på sig en särskild barnchecklista där Unga örnar listat de kongressbeslut som är viktiga ur ett barnperspektiv.
– Vi kan även hjälpa dem få kontakt med barnen i Unga örnar, som är en självständig organisation inom den svenska och internationella arbetarrörelsen, säger Monika Lindh, organisationsombudskvinna på Unga örnar.
Slåss om pensionsspararna
I montrarna intill slåss AMF Pension och Nordea om uppmärksamheten.
– Vårt budskap är: Planera i tid för pensionen, tänk inte bara att allt ordnar sig, säger Carina Eneskär, liv- och pensionsspecialist på Nordea.
Hon upplever att medvetenheten för pensionsfrågor ökat på senare år.
–Alla måste bli mer medvetna eftersom pensionssystemet bygger mer på individuella val i dag än tidigare, säger hon.
Riksbyggens Christa Löwl, verksamhetsutvecklare för folkrörelsen inom Riksbyggen, försöker lyfta miljöfrågorna.
– Vi vill visa upp vårt företag när det gäller energi- och miljöområdet. Riksbyggen ägs ju till stora delar av fackförbundsrörelsen. Vi tycker att det är viktigt att visa upp oss för ägarna. Dessutom bor många av ombuden i våra bostäder, säger Christa Löwl innan hon återgår till sitt arbete vid montern.