”Bakgrund till debattartikeln om differentierad arbetslöshetsavgift”
Man kan ha olika uppfattningar om sambandet mellan löner och arbetslöshet, vilka andra faktorer utöver lönen, som påverkar arbetslösheten och hur ansvarsfrågan för arbetslösheten ser ut. Man kan också av ideologiska och fördelningspolitiska skäl ha starka invändningar mot regeringens förslag till utformning av arbetslöshetsförsäkringen. Det finns olika uppfattningar om ersättningsnivåer, om ersättningen ska trappas ner efter en tid eller inte, vilka krav som ska ställas på den som är arbetslös etc. Debattartikeln tar inte upp dessa frågor.
Fokus för debattartikel är regeringens förslag om en differentierad arbetslöshetsförsäkring, hur det förslaget förhåller sig till den rollfördelningen som bör finnas mellan statsmakterna och parterna och vilka konsekvenser regeringens förslag kan få för lönebildningen i Sverige.
Den nya regeringen som tillträdde efter 2006 års val har under det första året vid makten genomfört en rad förändringar av reglerna för arbetslöshetsförsäkringen. Regeringen har också tillsatt utredningar med uppgift att ta fram förslag på fler förändringar. I budgetpropositionen för 2008 föreslår regeringen dessutom ytterligare förändringar. Ett av förslagen, förslaget om att ersätta den förhöjda finansieringsavgiften med en arbetslöshetsavgift, har en direkt adress till arbetsmarknadens parter.
Kring hundralappen
Den föreslagna arbetslöshetsavgiften ska motsvara 33 procent av arbetslöshetskassans utbetalningar av inkomstrelaterad arbetslöshetsersättning. Därutöver kommer den vanliga finansieringsavgiften och kostnader för arbetslöshetsersättningens administration som tillsammans uppgår till runt 100 kronor.
Ett syfte med förändringen är att stärka kopplingen mellan kostnaderna för arbetslöshet och löneförhandlingarna. Regeringen skriver ”Kostnaden som är förknippade med att driva igenom oansvarsfulla löneökningar som leder till ökad arbetslöshet och därmed högre avgifter för arbetslöshetsförsäkringen kommer på så vis att bli tydligare, såväl för de enskilda kassorna som för arbetsmarknaden i stort”.
Från och med juli
Som motiv för förslaget anger regeringen att förslaget kommer att minska kostnaderna för arbetslösheten och öka sysselsättningen. Regeringen skriver ”Reformen påverkar lönebildningen och arbetslöshetskassornas beteende på ett sådant sätt att sysselsättningen bedöms bli varaktigt högre”. Förändringen ska träda i kraft den 1 juli 2008.
Läs också: debattartikeln "Regeringen kan rasera lönebildningen", 6/12 2007
Tommy Andersson, ordförande Grafiska Fackförbundet
Ulf Bengtsson, ordförande Sveriges Ingenjörer
Kjell Dahlström, ordförande Skogs- och Träfacket
Mari-Ann Krantz, ordförande Sif
Stefan Löfven, ordförande Industrifacket Metall
Hans-Olof Nilsson, ordförande Svenska Livsmedelsarbetareförbundet
Jan-Henrik Sandberg, ordförande Pappersindustri-arbetareförbundet