Medlemsraggning IF Metalls melodi
30 miljoner kronor ska locka fler metallare till facket. IF Metall beslutade i dag, tisdag, om en storsatsning på att värva medlemmar.
– Det här är den största rekryteringssatsningen genom tiderna, säger Håkan Arnelid, IF Metalls ekonomichef, i ett pressmeddelande. Förbundet ska satsa 15 miljoner kronor och avdelningarna lika mycket under de närmaste två åren.
IF Metalls har betydligt mindre andel anslutna bland dem som jobbar på små arbetsplatser jämfört med på de stora industrierna. Satsningen ska därför riktas mycket mot just mindre arbetsplatser.
Där krävs ett samarbete med ombudsmännen på avdelningsnivå för att ragga fler medlemmar. På jobbet kan det saknas fackliga representanter.
IF Metall hoppas att miljonsatsningen på medlemsvärvning ska betala sig själv på ett par års sikt. De nya medlemsavgifterna ska helt enkelt finansiera kampanjen.
– Om vi lyckas rekrytera 80 nya medlemmar per år och avdelning har vi en möjlighet att vända många års nedgång av medlemsantalet till en ökning, säger Håkan Arnelid.