/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/maj2.jpg
De 39 första årens majblommor, 1907 till 1945.

Om det hade varit för tio år sedan skulle du förmodligen inte ha haft en aning om att majblomman var något mer än ett vårtecken på kavajslaget eller kappkragen. Då kände två av hundra till vart pengarna går.

Numera vet strax över hälften av svenskarna varför majblommorna säljs. Och om du inte vet:

Blommorna växlas till gemenskap. Föreningen Majblomman hjälper barn som av något skäl inte kan hänga med sina kompisar. Den familj som inte har pengar nog kan få stöd till barnens skolresor, sommarläger, glasögon, vinterjacka, kanske en cykel eller någon väsentlig del till en dator. Skolor får bidrag till att köpa in skridskor och redskap till skolgården eller kanske till utflykter som alla kan följa med på.

Gemenskap
– Vi hjälper till med allt som syftar till att dela gemenskapen med kompisarna, berättar Lena Holm, generalsekreterare i Majblomman.

Över hälften av de pengar som kommer in från majblommorna går till barn på orten där de säljs. Skolsköterskan eller någon lärare kan hjälpa till att söka bidrag. Föreningen använder också sina medel till ett eget sommarkollo, forskning och opinionsbildning.

Ökade klyftor
– Klyftorna i samhället har ökat igen, säger Lena Holm. Både mellan dem som har och dem som inte har något alls – och mellan dem som har allt och dem som har en del. Och det märks på att fler söker bidrag från oss.

– Men fattigdomen är så skambelagd. Vi vill göra barnfattigdomen pratbar. Det är inte så konstigt att ekonomin i en familj kan knaka ibland.

Jubileumsfärg
De senaste åren har trenderna fått styra majblommans nyanser. Svenska Moderådet har tagit fram tio gångbara alternativ och sedan har barnen själva fått rösta via Majblommans hemsida. Och då har det blivit mycket gult, rosa och lite rött.

Men årets färg – den är blå som premiärblomman från 1907.

FAKTA: Blommor för miljoner
Första året, 1907, såldes 139.000 majblommor i Göteborg. Idén kom från Beda Hallberg som var engagerad i Göteborgs frivilliga fattigvård. Pengarna till hjälp åt tuberkulossjuka.
Idén spred sig snabbt över hela Sverige. I dag är 15.000 ideellt engagerade i organisationens 800 lokalföreningar. Förra året såldes majblommor för 39 miljoner kronor.