Varför har vi så svårt att ta till oss detta nya Indien?
VÄRLDEN. Affärsmannen Narenda Tanenja dricker ångande te på ett lyxhotell i New Delhi. Inför den svenske journalisten Per J Andersson klagar han över den västerländska och svenska bilden av Indien.
”De senaste tio åren har ingen i den svenska eliten gjort något för att förstå oss. Ingen i den svenska medievärlden, inga intellektuella. Varken socialdemokrater eller de borgerliga partierna i Sverige ser Indien överhuvudtaget”, säger Narenda Tanenja.
Affärsmannen syftar på den snabbt växande medelklassen. Redan nu över 300 miljoner personer. Det är just denna indiska medelklass som står i fokus i Per J Andersson och fotografen Mikael Lindströms bok Moderna Indien.
För att beskriva det välmående Indien återkommer ett antal attribut, som till stora delar har global karaktär: elektriska fläktar, skotrar, mobiltelefoner, caffe latte, bhangadisko och nya välfärdsjukdomar som typ 2-diabetes.
I have been bangalored
I boken får vi också möta många människor i den växande medelklassen, som Husna Rahaman, en 32-årig designer som förordar minimalism, ljusa träslag och mycket tomma ytor. Eller Anusha Dandekar, en 23-årig tjej i linne och tajta jeans, som arbetar som programledare på MTV. Genom att synas i tv-rutan har hon blivit lite av en kändis och hennes eskapader ger stoff åt skvallerpressen.
Självklart får vi också följa med till Bangalore, den viktigaste symbolen för det expanderande indiska företagandet. I Bangalore ser författaren för första gången en kaffeautomat som fungerar som en kaffeautomat – och inte bara en, utan på alla bensinmackar och arbetsplatser. Enligt författaren ett av flera tecken på framväxten av nya livsstilar.
Bangalore med sina enorma call center och dataindustrier har för övrigt givit upphov till ett nytt engelskt verb: bangalored. Amerikaner säger: ”I have been bangalored”, när hon förlorat jobbet därför att det blivit utlokaliserat till Indien.
Armodet i Indien existerar visserligen, men där finns också en växande grupp av välutbildade och välmående. Den indiska medelklassen är i själva verket större än Tysklands, Storbritanniens, Frankrikes och Italiens befolkning tillsammans. Varför har vi så svårt att ta till oss detta nya Indien?
Bok: Moderna Indien
Författare: Per J Andersson
Foto: Mikael Lindström
Förlag: Alfabeta
Mats Wingborg
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktören