För en dryg vecka sedan varslade Transports avdelning i Stockholm sex av de företag som kör budbilar åt Box Delivery om blockad. Tre har skrivit under sedan dess.

– Det är glädjande att de tre företagen skriver på avtalet. Det visar att de tar ett ansvar för sina anställda och för branschen, säger Christer Norfall, ombudsman hos Transport.

Långa veckor
LO-Tidningen har tidigare berättat om arbetsförhållandena för de förare som kör åt Box Delivery i Stockholm. Det kan handla om 90 timmars arbetsvecka och löner ner mot 50 kronor i timmen.

Box Delivery bygger sin budverksamhet på underentreprenörer. Företaget ägs av posten i Norge, som är statlig.

Konflikt
I ett pressmeddelande kritiserar Box Delivery blockadvarslen och hävdar att facket söker konflikt i stället för dialog. Dessutom vill företaget se ett avtal som är mer avpassat för budbilsverksamhet än transportavtalet.

Transports Christer Norfall ger inte mycket för Box Deliverys åsikter. Han själv har jobbat med avtalstecknande i över ett år. Box Deliverys underentreprenörer har hela tiden funnits med. Sedan i våras har diskussioner förts utan att facket ens fått veta vilka underentreprenörer Box Delivery anlitar.

Andra kan
Han tycker det är konstigt att Box Delivery förespråkar något slags specialavtal när andra budbilsföretag kan köra på transportavtalet. Bland dem finns DHL, ägt av tyska posten, Schenker, ägt av tyska järnvägen, samt TNT, ägt av holländska posten.

De tre nya avtalen är de första bland Box Deliverys underentreprenörer. Facket tänker begära avtal med de andra. Om de säger nej kommer Transport att varsla även dem om blockad.

Facket kan även tänka sig att begära sympatiaktioner från andra fackförbund.