Mästarna Gunnar, Erland och Ingmar
En fotoutställning, en porträttfilm och en roman har minst en sak gemensam: Det handlar om mästerskap.
Foto
I ett fönsterlöst rum på Stockholms Stadsmuseum visas valda fotografier av Gunnar Smoliansky (som tilldelats det första Lennart af Petersen-priset). Slussenbilder från 1952, barnbilder från femti- och sextital, och så en nästan nonfigurativ serie från början av nittitalet.
”Alla fotografier blir bra efter tretti år”, försökte han urskulda sig vid invigningen. Äsch! Det här är ljusögonblick av magisk jämvikt mellan människorna, deras spår och deras miljö. Hur kan en tillknycklad stanniolbit mot asfalt bli nästan helig, eller en solreflex i en supflaska?
Utställningen pågår till den 19 november och Smoliansky har under hösten miniutställningar även på Waldemarsudde (fr o m 7 oktober) och i en klädbutik vid Stureplan.
Skådespeleri
Erland Josephsons mästerskap lyfts fram på ett underbart tillgjort sätt i en ny biograffilm av Ulf Peter Hallberg och Torben Skjødt Jensen: Spelar du ikväll? Istället för ett gängse porträtt leker regissörerna med sanningen. Omtagningar, goofar och överdriven ljussättning förvandlar det stilla samtalet om skådespelarkonst, författare och regissörer till ett fiktionernas torneringsspel vars enda konstant är skyddslösheten. De inlagda repetitionscenerna mot Lena Endre, Maria Bonnevier, Stina Ekblad blir märkligt laddade och läskiga.
Bergman
Och vad är sanningen om Alexander Ahndorils rekonstruktion av Ingmar Bergmans själsliv under inspelningen av Nattvardsgästerna 1961. Sanningen är att romanen Regissören (Bonniers) dels ger en kunnig inblick i skapandets mekanismer som borde utnämna den till kursbok på alla kreativa utbildningar, dels är en hissnande fadersuppgörelse. Förståelsen av Ingmars drivkraft att bli erkänd av sin far är samtidigt en oerhört stark uppgörelse och bekännelse från Ahndorils sida. Jag blir mycket tagen, inte minst av hur små landskapsdetaljer från för femti år sen laddas med psykotiska innebörder som återspeglar själens slitiga processer.
John Swedenmark
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktören