”Svärtan och skiten var tacksamma motiv”
Än har de kvar sin skärpa, de bilder som på 1970-talet skapade stor debatt om industriarbetarnas arbetsmiljö. I dag kan Jean Hermanssons klassiska fotografier ses på Tekniska museet i Stockholm.
När Tekniska museet nu väljer att inte bara visa maskiner utan också människorna bakom maskinerna gör museet det genom en utställning av Jean Hermanssons mörka och skarpa bilder från svensk järn- och stålindustri från tidigt 1970-tal. De visar att arbetsmiljön många gånger var eftersatt och bilderna skapade genast en livlig debatt när de publicerades.
– Det blev våldsamma reaktioner. Jag tror inte många var medvetna om hur det egentligen såg ut på dessa arbetsplatser i Sverige. Framför allt minns jag att många blev väldigt förvånade över att folk kunde sova direkt på arbetsplatserna när de inte jobbade, säger Jean Hermansson.
– Svärtan och skiten var naturligtvis tacksamt att göra bra bilder av, men ändå ville jag få fram innehållet i arbetet. Vårt syfte var ju ändå att påtala orättvisor och den dåliga arbetsmiljön.
I rättan tid
Samtidigt hjälpte tidsandan till att lyfta fram bilderna. Vietnamkriget pågick för fullt och på hemmaplan var debatten starkt politiserad.
– Det var som om alla hade gått och väntat på mina fotografier. När de publicerades var det så mycket annat som rullade vidare på egen hand och som fick debatten att föras vidare. Men vi blev nog ändå lite yrvakna över uppmärksamheten.
Bilderna publicerades i en mängd tidningar och tillsammans med text av författaren Folke Isaksson samlades de i boken ”Dom svarta, en bok om gjuteriarbetare” som kom 1970. Den följdes året efter av boken ”Nere på verkstadsgolvet”. Uttrycket ”nere på verkstadsgolvet” fanns inom industrin, men blev ett begrepp först genom Jean Hermanssons bilder. Det blev en metafor som började användas som liktydigt med arbetarnas röster.
– Man började prata alltmer om arbetets innehåll på ett mycket bra och rakt sätt. I dag görs det ju tyvärr inte längre. I dag pratar man i stället om arbetslöshet, men då fanns knappt någon arbetslöshet.
Vardagen har blivit historia
På 1980-talet började Jean Hermansson filma. Han gjorde filmer om nedläggningen av Öresundsvarvet och av Kockums i Malmö. Han följde också kvinnor inom industrin, i filmen ”Arbetets döttrar” som skildrar arbetarna på Abba och Malmö strumpfabrik. Delar av filmerna visas också på Tekniska museets utställning. Även om en del miljöer som förekommer på bilderna och i filmerna fortfarande finns kvar är det till största delen en svunnen tillverkningsindustri som skildras. En del produktion har flyttat till låglöneländer, andra arbetsmoment har mekaniserats.
– Men jag undrar ofta var dessa människor har tagit vägen i dag. En del jobbar säkert fortfarande medan andra är döda eller sitter på ålderdomshem.
– Men det känns bra att de ännu en gång får visa upp sig. Nu, på dessa väggar, får de finnas igen i det arbete som en gång var, säger Jean Hermansson.
Utställningen pågår på Tekniska museet i Stockholm fram till den 3 september.