Strejk på call center
Tio av Unionens medlemmar på call centret Focus CRS i Fränsta gick ut i strejk på torsdagsmorgonen. De vill att arbetsgivaren ska teckna kollektivavtal.
– Vi har haft en träff med arbetsgivaren och medlingsinstitutet. Det gav inget resultat. Arbetsgivaren säger att de anställdas villkor är bättre än kollektivavtalets, säger Patrik Åsell, regional ombudsman för Unionen.
Det är ett callcenter som sköter bokningar åt Peak Partners, som sysslar med finansiell rådgivning. Företaget i Fränsta har 18 anställda – huvuddelen av dem har inte fasta anställningar utan anställs från dag till dag. Åtta av de anställda fortsätter arbeta och två av dem är chefer.
– De anställda är utsatta för en enorm press från arbetsgivaren. Det finns en grupp som är mot kollektivavtal, säger Patrik Åsell.
Han säger att de tio Unionen-medlemmarnas arbete är satt i blockad och han hoppas att arbetsgivaren inte ska ta in strejkbrytare, men han vet också att företaget söker folk via platsannonser och att arbetsgivaren varit på Mittuniversitetet i Sundsvall för att rekrytera.
Arbetstiden för de anställda på Focus CRS är schemalagd till 21.15 varje kväll. Trots det finns varken ob- eller övertidsersättning. Lönen är 85 kronor i timmen, vilket ger en inkomst på strax under 15 000 kronor i månaden för heltidsarbete.
Enligt Unionen är försäkringsskyddet bristfälligt och det finns ingen reglering av pension och sjuklön.
I ett pressmeddelande skriver Focus CRS att det är fel att personalen vill ha kollektivavtal och att flera av de anställda gått ur facket för att Unionen ställer krav på avtal. Det är dessutom fel att företaget vägrar skriva kollektivavtal. Företaget ser inget hinder att teckna avtal i framtiden, men nu i etableringsfasen har Focus CRS valt att säkerställa bolagets överlevnad och på så vis se till att de anställda har jobb.