Får man gråta på jobbet? – Så kan du hantera känslor på arbetsplatsen
Kan du gråta på jobbet? Ska du berätta om familjekrisen? Bör du säga till kollegan som sprider dålig stämning? Känslorna finns allt där, även på våra arbetsplatser. Men hur ska vi hantera dem?
Får jag gråta på jobbet?
Ja! Att visa känslor kan öka förståelsen för varandra på jobbet. Vissa jobb är känslomässigt krävande. Du kanske kontrollerar dig i stunden men släpper fram tårarna senare. En del är också lättrörda. Lär känna dina kollegor så vet du om tårarna bara är övergående eller tecken på något allvarligt. I det senare fallet – finns där och tipsa om att prata med chef eller skyddsombud.
Vilka känslor är okej att visa?
Även om det är bra att visa känslor kan det bli för mycket. Om någon ständigt gnäller eller är aggressiv är det ett problem. Alla har ansvar för att bidra till ett gott arbetsklimat. Och känslor smittar. Är du ofta irriterad innan du kommer till jobbet? Testa att göra ett aktivt val och kliva ur det dåliga humöret. Det kan fungera. Vi är inte våra känslor.
Om jag ofta är på dåligt humör?
Hitta vad som triggar dig och får dig irriterad eller på dåligt humör. En del situationer, eller personer, kan du kanske undvika. Annat kan du ta tag i och lösa. Om du lärt känna dina känslor och vet hur du brukar känna kan du också förbereda dig och bestämma dig för hur du vill reagera i svåra situationer. Kanske ska du inte skrika åt chefen, utan be att få återkomma när du hunnit tänka?
Vad kan chefen göra åt känslor?
Känslorna på jobbet och vad de gör med arbetsmiljön är även chefens ansvar. En chef behöver öppna för känslosnack för att få reda på hur alla mår. Man kan också bestämma vilka känslor som är eftersträvansvärda på jobbet, som ”engagemang” och ta tempen i gruppen. Chefen är i maktposition och vad hen känner har därför större påverkan och kan lättare smitta andra. Det innebär också ett ansvar.
Om det är kris i mitt liv?
Ska du separera? Är din förälder svårt sjuk? Berätta det på jobbet, eller låt i alla fall chefen veta, så att det finns en förståelse för dina reaktioner. Om du inte vill berätta kan du säga att du går igenom en tuff period men inte vill prata mer just nu. Då undviker ni ändå onödiga missförstånd.
Har ni gått igenom något allvarligt på jobbet? Eller är det allvarliga vardag på ditt jobb? Se till att ni får samtalsstöd för att bearbeta känslorna.
Om jag måste le ändå?
De som jobbar med andra människor, till exempel i butik eller med kundtjänst, kan bli oförtjänt överösta av andras frustration. I jobb där du tvingas vara trevlig kan du uppleva ”emotionell dissonans”, ett slags obehag som uppstår när det du visar upp för omvärlden och det du verkligen känner inte går ihop. Se till att få återhämtning på fritiden. Blir du utsatt för kränkningar eller hot – larma chef och skyddsombud.