Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Första nya tunnelbanan i Stockholm på 40 år: 18 nya stationer

För första gången på 40 år byggs ny tunnelbana i Stockholm, och arbetskraft som kan bygga tunnel är hett eftertraktad. Omkring 500 bergarbetare och andra specialister spränger sig nu fram under stockholmarnas fötter.

🚇 Besluten

I januari 2014 togs beslutet att bygga ny tunnelbana i Stockholmsområdet. Ett avtal tecknades mellan staten, Region Stockholm och de berörda kommunerna, det vill säga Stockholms stad, Järfälla, Nacka och Solna.

2017 beslutades om ytterligare några spår och stationer.

🚇 Nya bostäder

I uppgörelsen åtar sig kommunerna att se till att 130 500 nya bostäder byggs.

🚇 Bygget startar

Bygget startade 2019, efter år av planering, markundersökningar och ansökningar om miljötillstånd.

🚇 Då är tunnelbanan färdig

2026 ska tunnelbanan till Barkarby börja trafikeras. Linjen till Arenastaden i Solna (som Arbetets reportage handlar om) ska vara klar 2028. De nya linjerna till Nacka, Södermalm och Stockholms södra förorter ska trafikeras från 2030.

Linjen till Älvsjö ligger sist i planeringen med byggstart 2025 och trafikstart några år in på 2030-talet.

🚇 Så mycket kostar tunnelbanan

Kostnaden för utbyggnaden har beräknats till 53 miljarder kronor i 2016 års penningvärde.

🚇 Ny förvaltning

Region Stockholm har bildat en särskild ”förvaltning för utbyggd tunnelbana”, som leder projektet.

🚇 Entreprenörer anlitas

En rad svenska och utländska entreprenörer anlitas, bland dem Skanska, NCC, Peab, spanska OHLA, finska YIT och kinesiska CRTG.