Första nya tunnelbanan i Stockholm på 40 år: 18 nya stationer
För första gången på 40 år byggs ny tunnelbana i Stockholm, och arbetskraft som kan bygga tunnel är hett eftertraktad. Omkring 500 bergarbetare och andra specialister spränger sig nu fram under stockholmarnas fötter.

🚇 Besluten
I januari 2014 togs beslutet att bygga ny tunnelbana i Stockholmsområdet. Ett avtal tecknades mellan staten, Region Stockholm och de berörda kommunerna, det vill säga Stockholms stad, Järfälla, Nacka och Solna.
2017 beslutades om ytterligare några spår och stationer.
🚇 Nya bostäder
I uppgörelsen åtar sig kommunerna att se till att 130 500 nya bostäder byggs.
🚇 Bygget startar
Bygget startade 2019, efter år av planering, markundersökningar och ansökningar om miljötillstånd.
🚇 Då är tunnelbanan färdig
2026 ska tunnelbanan till Barkarby börja trafikeras. Linjen till Arenastaden i Solna (som Arbetets reportage handlar om) ska vara klar 2028. De nya linjerna till Nacka, Södermalm och Stockholms södra förorter ska trafikeras från 2030.
Linjen till Älvsjö ligger sist i planeringen med byggstart 2025 och trafikstart några år in på 2030-talet.
🚇 Så mycket kostar tunnelbanan
Kostnaden för utbyggnaden har beräknats till 53 miljarder kronor i 2016 års penningvärde.
🚇 Ny förvaltning
Region Stockholm har bildat en särskild ”förvaltning för utbyggd tunnelbana”, som leder projektet.
🚇 Entreprenörer anlitas
En rad svenska och utländska entreprenörer anlitas, bland dem Skanska, NCC, Peab, spanska OHLA, finska YIT och kinesiska CRTG.