Hyvlingsvågen: ”Vi har förslag där butikerna kan hålla budget, men de lyssnar inte”
Att Handels och Svensk Handels har olika syn på hyvling är inget nytt. Men pandemin har eldat på frågan ytterligare. "Hyvlingen går att undvika - men arbetsgivarna vill inte lyssna", säger Handels. "Vi måste rädda det som räddas kan" säger Svensk Handel.

Pandemin har satt fart på hyvlingen i modehandeln, och ställt frågan på sin spets.
Stina Josefsson, avtalschef på Handels:
”Vi tycker att hyvling är ett ofog. Känslan av godtycke skapar osäkerhet bland anställda och i förlängningen tystare arbetsplatser. Dels är det svårt att leva på de låga kontrakten, och dels skapar kampen om timmarna osämja.
Vi har tillsammans med Svensk Handel tagit fram ett dokument om hur vi kan arbeta med scheman. Handels arbetar väldigt fokuserat med det eftersom det är ett bra verktyg för att kunna möta toppar och dalar, vilket ofta är ett argument när företagen vill hyvla.
Mycket av flexibiliteten arbetsgivarna vill ha finns redan i de schemareglerna. Vi har full förståelse för att arbetsgivare behöver vidta åtgärder, men det ska ske inom rimliga gränser.
Tyvärr får vi alltför många rapporter om att våra ombudsmän kommer med förslag där hyvling går att undvika – och där man kan hålla budget – men inte får gehör.
Parterna har ett gemensamt ansvar att göra Handeln till en attraktiv bransch. Det borde ligga i båda parters intresse att säkerställa en god och trygg arbetsmiljö. Men det är i slutänden företagen som väljer vilken lösning de vill ha.”

Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel:
”Är de här siffrorna representativa så är det tydligt att de är en konsekvens av den kris delar av branschen befinner sig i.
Under 2020 omfattades också över 13 000 anställningar i handeln av varsel om uppsägningar på grund av arbetsbrist, mer än dubbelt så många som året innan.
Min bild är att arbetsgivare förstår situationen för de anställda och att man vill undvika hyvling in i det sista. Vi försöker också stötta arbetsgivarna i att hitta andra lösningar.
Men är alternativet att stänga så är det inte konstigt att man försöker rädda det som räddas kan.
Arbetsmiljöaspekter måste alltid beaktas, oavsett vilken förändring det handlar om. Jag ser inte att sänkning av sysselsättningsgrader sköts godtyckligt. Det görs efter långa överväganden, och efter förhandlingar med facket. Det här är beslut som verkligen förhandlas i botten.
Vi har olika verktyg i avtalet som företagen kan arbeta med vilket jag tycker de gör. Grundskälet här är att man måste minska kostnader. Mycket på grund av coronakrisen.”

Företag som hyvlat under pandemin:
- MQ Marqet
- Kappahl
- Åhléns
- Dressman
- Cubus
- Media Markt
- Kicks
- Akademibokhandeln