Arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson ska tala om vad hon tycker om ”antifackligt beteende inom taxinäringen”. Hon ska debattera med Ali Esbati (V) i riksdagen.

Frågan föranleds av att två förare på Taxi kurir drabbades av repressalier i mitten av december. De jobbar med att organisera arbetskamraterna som kör för två av branschjätten Fågelviksgruppens bolag, Taxi kurir och Taxi 020. Händelsen fick en hel del uppmärksamhet i medierna och ledde till protestaktioner utanför centralen i Stockholm.

Kollektivavtal är snarare undantag än regel i taxibranschen. Fågelviksgruppens bolag är beställningscentraler. Åkarna ansluter sig dit och betalar för beställningscentralens tjänster och för att få köra under ett känt varumärke. De behöver inte ha kollektivavtal för sina anställda förare.

Att inte ha kollektivavtal är en konkurrensfördel när kommuner och landsting handlar upp färdtjänst och skolskjutsar till lägsta pris. Taxi kurir och Taxi 020 var två av vinnarna senast när Stockholms läns landsting handlade upp färdtjänst 2012. Priserna pressades med fem procent.

Det föranleder Ali Esbati att ställa ytterligare en fråga till Elisabeth Svantesson. Han vill veta om hon tänker göra något för att offentliga upphandlingar av färdtjänst ska stärka kollektivavtalen – snarare än underminera dem.

På lördag träffas den nybildade taxiförarklubben inom Fågelviksgruppen. Arbetet med att organisera förarna fackligt fortsätter – om än i motvind.

Taxichauffören Allonias Sebhatu fick i praktiken sparken från Taxi kurir i mitten av december.

– Det gjorde att många blev väldigt rädda. När vi gjorde en manifestation utanför Taxi kurir tog de bilder på deltagarna. Jag har ännu inte hört om någon har fått problem på grund av det, berättar Allonias Sebhatu.

Han har fått nytt jobb. Numera kör han åt Haninge- och Nynäshamns taxi. Och han har fått upp taxiförarnas villkor på den politiska dagordningen. I fredags träffade han och ett par kollegor vänsterpartiets landstingspolitiker i Stockholm. På torsdag ska de träffa V-ledaren Jonas Sjöstedt och Ali Esbati.

Strax före jul krävde Erika Ullberg (S), trafiklandstingsråd i opposition, att landstinget bara ska köpa taxiresor av bolag med kollektivavtal.